Medicul stomatolog Mariana Casian expune, până la finalul anului, tablouri făcute din mărgele minuscule din sticlă, la Muzeul Oraşului Oradea din Cetate.
Expoziţia ‘Povestea de dincolo de mărgele’ cuprinde 70 de tablouri făcute din mărgele fixate fiecare în parte prin lipire, un tablou având între 10.000 şi 100.000 de mărgele.
‘Eu îmi fac mai întâi o schiţă pe hârtie albă, desenez, colorez sau decupez hărtii colorate, aplic o soluţie specială de lipit, care este albă, un neajuns, pe care pun apoi mărgelele fir cu fir. Sunt multe incoveniente: mărgele sunt inegale, unele sunt opace, altele lucioase, îmi provoacă ochii. La început m-am apucat de confecţionat coliere de mărgele şi după aceea mi-am zis că sigur s-ar putea face şi tablouri. Am făcut iniţial un război de ţesut pentru fetiţa bucălată a lui Grigorescu şi mi-a ieşit o ţărancă slută. Atunci, m-am hotărât să lipesc mărgică cu mărgică. Mă ocup de vreo zece ani şi continui să lucrez cu mărgele, pentru că este foarte relaxant. Dacă nu mă deprimă cineva’, a declarat artista pentru AGERPRES.
Alături de tablourile din mărgele sunt prezentate şi câteva piese din preocupările tinereţii: cusătură cu punct de cruciuliţă, cusătură japoneză, goblen, pictură în vârf de ac, dar şi o faţă de masă din macrame realizată din 35.000 de noduri executate manual, din fir de mouline.
‘Toate sunt în amintirea celor dragi de la care am preluat ştafeta. În memoria tatălui meu, Virgil Enătescu şi a bunicii, a cărei lucrare, o creaţie de mână realizată în 1868, cu litere, o avem expusă în sala în care ne regăsim’, a mărturisit artista.
Mariana Casian a explicat pictura în vârf de ac, migăloasa artă a broderiei cu fir de mătase pe o pânză tot de mătase, citând cartea profesorului Vasile Florea – ‘Arta românească. De la origini până în prezent’, unde se arată că este vorba despre ‘adevărate picturi cu acul’, care reproduc nu doar motive geometrice sau decorative, ci şi scene întregi.
Una dintre aceste ‘picturi cu acul’ reproduce, la dimensiuni mult mai mici, Pescăriţa de Grigorescu, iar o alta de alături este făcută cu mare migală după o sculptură a unei contese ruse, fotografiată într-un cimitir din Moscova.
Soţul artistei, doctorul Victorin Casian, a afirmat că aceste două lucrări au fost realizate în urmă cu 50 de ani, când, în lipsa materiei prime, foloseau căptuşelile de la pardesiele sau paltoanele de gală ale vremii.
‘O singură dată am mai văzut o asemenea lucrare, la cumnatul meu, profesor universitar şi el, primită de la o măicuţă de la Sinaia. Alta nu am mai văzut’, a spus doctorul Casian.
Secţia Muzeul Oraşului Oradea găzduieşte, până la finele anului, această colecţie impresionantă şi unică de tablouri, despre care muzeograful Tiberiu Ciorba afirma, la vernisaj, că ar face cinste oricărui alt muzeu din ţară sau străinătate şi că va suscita interesul turiştilor.
‘Temele sunt alese cu ochii minţii şi ai inimii, astfel tablourile se pot grupa pe diferite categorii: portrete, peisaje, ochi, natură moartă etc. Călătoria prin firul narativ al imaginilor expuse de Mariana Casian ne oferă o incursiune în lumea în care se dă o luptă continuă între bine şi rău, între lumină şi întuneric, în lumea gingăşiei Maicii Domnului, a inocenţei copilăriei, a tristei bătrâneţi şi a credinţei,’ a spus, la rândul său, muzeografa Cristina Puşcaş.
Reprezentanta muzeului, Cristina Puşcaş, un cercetător al vremurilor comuniste, a menţionat faptul că doctorul Mariana Casian este fiica locotenent-colonelului Virgil Enătescu, remarcat pentru faptele sale atât în Primul, cât şi în cel de al Doilea Război Mondial. A fost decorat prin dispoziţia Regelui Mihai I cu ordinul ‘Steaua României’ cu spade pentru ‘fapte de arme săvârşite în războiul contra Rusiei Sovietice’.
Mariana Casian este absolventă a Facultăţii de Stomatologie din Cluj-Napoca, promoţia 1967. În ultimii ani, orădeanca a fost o prezenţă constantă a Salonului de Iarnă al Medicilor organizat la Cluj-Napoca, care a ajuns la cea de a 51-a ediţie. În oraşul de pe Criş, Mariana Casian a mai avut două expoziţii personale.
Expoziţia este organizată de Muzeul Ţării Crişurilor Oradea – Complex Muzeal, în parteneriat cu Consiliul Judeţean Bihor şi Primăria Municipiului Oradea şi va rămâne deschisă în Cetatea Oradea până pe 31 decembrie 2022.