Oradea, 9 feb / Agerpres/ – Oradea a rămas în 2022 în topul destinaţiilor turistice din ţară, menţinându-şi poziţia 7, fiind înregistraţi 215.000 de vizitatori, a declarat joi, într-o conferinţă de presă, directorul general al Asociaţiei pentru Promovarea Turismului din Oradea şi Regiune (APTOR), Alexandru Chira.
‘Anul 2022 a fost un an al premierelor, pentru prima dată în calendarul nostru, de 32 programe, am avut şapte evenimente noi precum prima ediţie a conferinţelor Dilema Veche, Concertul regal, Digital Cruisade – prima competiţie de sporturi digitale, un prim Unchain Fintech Festival şi Sounds of Oradea, director artistic David Jimenez Carreras, sau conferinţa SSIMA. Mă bucur să spun că aproape jumătate de milion de participanţi s-au bucurat de evenimentele din agenda orădeană şi am finalizat anul cu peste 215.000 de turişti. Practic, s-a dublat populaţia oraşului cu turiştii care ne-au vizitat anul trecut’, a precizat Alexandru Chira.
Directorul APTOR (asociaţie cunoscută în mediul online ca Visit Oradea) a prezentat un raport de activitate pe anul 2022 al acestei organizaţii de management al destinaţiei, realizată în baza unui parteneriat public-privat, demarat în anul 2015 între autoritatea locală din Oradea şi cei mai importanţi actori din domeniul turistic, din Oradea şi Băile Felix. Odată cu luna noiembrie a anului 2022, asociaţia are un nou membru – Asociaţia Ospitalităţii din Bihor, care reprezintă aproape 60 de antreprenori din domeniul HORECA (restaurante şi cafenele, hoteluri şi pensiuni, săli de evenimente).
De altfel, începând cu luna aprilie 2022, APTOR a fost recunoscută, prin Hotărârea de Guvern 579/2022, ca fiind un ONG de utilitate publică.
‘Această titulatură, obţinută pentru muncă laborioasă, recunoaşte impactul pe care proiectele, evenimentele şi parteneriatele pe care Visit Oradea le-a avut de la înfiinţare asupra comunităţii şi a partenerilor noştri,’ a precizat Chira.
În luna octombrie, prin suportul Băncii Mondiale, APTOR a devenit membru în programul de parteneriat UE – Sustainable Tourism, un grup de lucru cu specialişti din peste 20 de ţări, lansat de Comisia Europeană şi Consiliul Europei, pentru schimbări de experienţă şi know-how, provocările din turismul urban, zone protejate şi surse de finanţare.
Chira a apreciat anul 2022 ca reprezentând anul revenirii, al recuperării, anul în care turiştii au redobândit curajul de a călători, de a planifica vacanţe de tip city break. În 2022 s-au văzut creşteri pe toate segmentele de turişti, fie că vorbim de turiştii care călătoresc în scop personal, de plăcere, fie că vorbim de turiştii care călătoresc în scop de afaceri.
‘2022 a fost anul turismului de răzbunare, după doi ani de restricţii datorate pandemiei. Cu toate efectele cauzate de criza din turism, destinaţia Oradea a reuşit o recuperare foarte bună în ultimele 12 luni, anul 2022 fiind cu doar 10,4% în urma rezultatelor anului 2019. Cu siguranţă anul 2023 va vedea o recuperare completă, rezultatele pre-pandemie fiind depăşite. În ce priveşte numărul de turişti, avem parte de un record în luna decembrie, 19.954, iar la final de an, aproape 216.000 de turişti. Practic, s-a dublat populaţia oraşului, cu turiştii care ne-au vizitat anul trecut’, a subliniat directorul APTOR.
În anul 2022, un procent de 10,5% din totalul sosirilor au fost urişti din afara graniţelor. Topul ţărilor sursă pentru turiştii străini este dominat de Ungaria, Germania şi Italia. Ca noutate, în top 5 a intrat Serbia, ca efect al pandemiei şi proximităţii cu Oradea.
Un indicator important pentru performanţa unei destinaţii, dar şi pentru rezultatele financiare ale unităţilor de cazare, este gradul de ocupare. Anul 2022 a cunoscut un grad mediu de ocupare în creştere faţă de anul 2021, de 36%, însă în continuare sub nivelul maxim atins în anul 2019 de 48%.
În iniţiativa ‘Destinaţia Anului 2022 în România’, Oradea s-a clasat ca finalistă a anului 2022, la secţiunea regiuni istorice. Datorită nominalizării, Oradea a fost prezentă în broşura de prezentare a Destinaţiei Anului la World Travel Market 2022 în Londra în 7-9 noiembrie, unul dintre cele mai importante târguri de turism din lume.
Pentru a veni în întâmpinarea industriei de turism, APTOR a derulat şi anul trecut campania de beneficii pentru turiştii care vizitează Oradea, cu gratuităţi în muzee şi obiective turistice, pe transportul în comun şi discounturi la anumite cafenele şi restaurante din oraş, partenere în campanie.
Calendarul de evenimente previzionat pentru anul 2022 a inclus 31 de evenimente publice, unele dintre ele deja consacrate precum Festivalul Medieval, Oradea Festifall sau Târgul de Crăciun, iar alte evenimente inedite.
La mijlocul anului 2022, Guvernul României a recunoscut o suprafaţă de 444 de hectare din cadrul municipiului Oradea drept areal balnear cu caracter permanent.
‘APTOR a fost mandatată, de către Primăria Oradea, în anul 2020 să întreprindă acţiunile necesare pentru întocmirea documentaţiei complexe care stă la baza obţinerii acestui statut. Procesul a fost unul dificil şi laborios, o astfel de iniţiativă fiind unică în România – Oradea a fost primul municipiu din ţară care a solicitat ca doar o arie din suprafaţa sa să primească acest statut’, a mai spus Alexandru Chira. AGERPRES / (A, AS – autor: Eugenia Paşca, editor: Marius Frăţilă)