Compania CTP România a inaugurat marţi prima etapă din obiectivul Terminalului Cargo al Aeroportului Oradea prin tăierea panglicii la calea de rulare construită, în două săptămâni, pe o suprafaţă de 9.000 metri pătraţi, care va lega platforma cargo de pista de aterizare, prima clădire a terminalului urmând să fie finalizată în septembrie, iar cele două hale, până la finele anului.
Evenimentul a fost marcat de directorul general CTP România, Ana Dumitrache şi directorul de construcţii, Valentin Roşu, proiectul fiind prezentat alături de managerul Aeroportului Oradea, Răzvan Horga, preşedintele CJ Bihor, Ilie Bolojan şi directorul ADLO, Alina Silaghi.
‘În prezent, avem deja un contract semnat cu un viitor rezident şi suntem în stadiu avansat de discuţii pentru 50% din spaţiu, inclusiv operatori de cargo. Ne bucurăm foarte mult că proiectul are un astfel de succes’, a declarat, în conferinţă de presă, Ana Dumitrache.
Proiectul mare al Terminalului Cargo, realizat de CTP cu o investiţie de 36 milioane de euro, se desfăşoară pe o suprafaţă totală de 14,4 hectare şi va cuprinde trei clădiri, din care una pentru terminal, aflată deja în construcţie, două hale pentru depozite, o platformă de 22.100 mp şi calea de rulare.
Clădirea principală a terminalului cargo va fi finalizată în septembrie, cu un birou de control vamal, pentru a opera zboruri internaţionale.
Platforma va permite parcarea simultană a patru aeronave de tip C, din seria Airbus A320, Boeing 737, la nevoie putând fi parcate şi aeronave mai mari. Aici va avea loc transferul mărfurilor de pe calea aeriană pe rutier.
Terminalul Cargo are acces direct cu Parcul Industrial 2, din vecinătate, o facilitate deosebită pentru firmele care sunt localizate aici. Clădirile vor fi ocupate de prestatori de servicii logistice, prin intermediul companiei CTP care va închiria spaţii către diferite firme care vor face operarea terminalului.
Directorul Agenţiei de Dezvoltare Locală Oradea (ADLO) a subliniat că este ‘primul terminal cargo adevărat din România’, care beneficiază de conexiune directă cu Aeroportul Oradea şi se află în proximitatea Parcului industrial 2. Alina Silaghi a precizat că operatorii din terminal vor beneficia de scutire de impozite şi taxe locale în procent de 50 %, exact ca şi în parcurile industriale din Oradea şi judeţ. De asemenea, terminalul are acces la utilităţile din parc şi la drumurile publice din parcul industrial. Până la sfârşitul anului, ADLO şi-a propus să aibă 11 titluri de parcuri industriale în judeţ, respectiv foarte multe investitori.
Bolojan a ţinut să mulţumească reprezentanţilor CTP pentru operativitate şi eficienţă, amintind că anul trecut CJ Bihor a derulat procedura de licitaţie pentru selectarea unui investitor care să realizeze Terminalul Cargo, compania CTP fiind cea care a câştigat execuţia proiectului, în calitate de investitor. El a amintit faptul că terenul pe care se construieşte a fost transferat primăriei, în urmă cu 10 ani, printr-o hotărâre de guvern, împreună cu terenul din vecinătate al parcului industrial 2.
Managerul Aeroportului Internaţional Oradea, Răzvan Horga a declarat că este primul terminal cargo aerian din regiune care permite deservirea aeronavelor direct de la platformă, fără a fi nevoie ca marfa să fie procesată în afara aeroportului. ‘Este o premieră şi le mulţumesc celor de la CTP că au crezut în acest proiect. Primul test, primul hop a fost trecut, prin construirea căii de rulare, când am avut aeroportul închis două săptămâni’, a spus Horga.
Unul dintre beneficiarii viitorului terminal cargo, Valeriu Trip, proprietarul companiei româneşti specializată în îmbrăcarea volanelor auto în piele şi lemn, situată în parcul din apropiere, a declarat, pentru AGERPRES, că acest terminal va fi extrem de util nu numai pentru Oradea şi judeţul Bihor, dar şi pentru judeţele învecinate.
‘Noi care avem de trimis marfă în Europa sau în alte ţări vom avea o facilitate extraordinară, plus reducerile de cost. Până de curând eram nevoit să trimit de pe alt aeroport, la mare distanţă, dar de multe ori aveam urgenţe care erau expediate săptămânal. De acum, vom avea un terminal cargo aici, la Oradea, cinste celor care au iniţiat proiectul şi celor care îl realizează’, a declarat Valeriu Trip.
Aeroportul Internaţional Oradea derulează, în prezent, două proiecte cu finanţare europeană, în valoare totală de 45 de milioane de euro. Primul, semnat deja, urmăreşte creşterea gradului de siguranţă şi securitate, pentru înlocuirea gardului perimetral cu unul inteligent, cu senzori de mişcare şi de vibraţii, aferent unui drum perimetral şi achiziţie de echipamente pentru siguranţă şi salvare, maşini de pompieri, în valoare de 14,5 milioane de euro.
Cel de al doilea proiect, în fază avansată de evaluare, se referă la extinderea pistei cu 400 de metri, de la 2.100 şi 2.500 m, instalarea unui sistem de radionavigaţie pe direcţia secundară de aterizare, astfel încât aterizările să se facă pe partea de sud a oraşului şi să nu mai survoleze aeronavele municipiul Oradea. De asemenea, în proiect se prevede extinderea platformei de îmbarcare/debarcare pasageri şi o altă achiziţie de echipamente. Acest proiect are o valoare de circa 30 de milioane de euro. Ambele proiecte au termen de realizare finalul anului 2023.