Preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Ilie Bolojan şi primarul municipiului Oradea, Florin Birta, au anunţat, joi, proiectul realizării unei reţele de transport a trenului metropolitan, ce va putea beneficia de o finanţare din fonduri europene de 235 de milioane de euro.
Potrivit lui Ilie Bolojan, se vor înfiinţa mai multe linii de tram-tren – ‘un tramvai ranforsat’, o mixtură între locomotivă şi garnitura de tramvai urban, cu înglobarea liniilor de tren şi tramvai existente acum, administrate de CFR, respectiv de compania locală de transport public OTL SA. Proiectul prevede şi achiziţia, în primă etapă, a 8 din cele 13 vehicule tram-tren, material rulant, dotate cu acumulatori pentru autonomie în mers.
‘Traseul total al Tram-Trenului metropolitan include toată reţeaua de tramvai, plus reţelele de tramvai care se prelungesc, plus tronsoanele vechi de cale ferată, anume Oradea-Cheresig de 17 kilometri şi Oradea-Felix, 7 kilometri, care se reabilitează şi chiar pe anumite porţiuni şi reţeaua de cale ferată’, a declarat, pentru AGERPRES, vicepreşedintele CJ Bihor, Mircea Mălan.
Proiectantul Marius Ionaşcu a precizat că Tram-trenul este un proiect foarte vast şi care va putea fi extins ulterior, oferind posibilitatea de a circula în zone din judeţ unde sunt navetişti. ‘După ce se electrifică, tram-trenurile pot merge până la Aleşd, până la Salonta, unde consideră Consiliul Judeţean că are nevoie’, a menţionat Ionaşcu.
Consilierii locali şi cei judeţeni vor trebui să aprobe săptămâna viitoare indicatorii tehnico-economici pentru patru, respectiv trei proiecte de hotărâri ce vizează acest proiect, referitoare la tronsoane de diferite lungimi, dar şi achiziţia a 8 garnituri de tram-trenuri.
Motivaţia construirii acestei reţele a fost expusă de Ilie Bolojan, potrivit căruia proiectul vine să deservească populaţia care migrează către Oradea şi Zona Metropolitană, precum şi pentru a facilita transportul angajaţilor în parcurile industriale din Zona Metropolitană.
‘Oradea a ajuns, în ultimii 15 ani, într-o creştere constantă să aibă aproape 100.000 de angajaţi, Zona Metropolitană peste 20.000 de angajaţi, ceea ce înseamnă că în fiecare dimineaţă peste 30.000 de oameni navetează, în principal înspre Oradea, spre locurile de muncă. Jumătate vin cu maşinile personale şi jumătate pe mijloacele de transport în comun, dar oricum majoritatea pe rutier. De aceea, acest proiect urmăreşte să avem un sistem integrat de transport metropolitan şi feroviar, integrând transportul pe liniile de tramvai cu cele de cale ferată, cu racorduri în trei puncte, cu abonamente unice, cu orar cadenţat la jumătate de oră în ore de vârf’, a declarat Bolojan.
În 2022 a fost semnat un acord între cinci parteneri, Primăria Oradea, SC OTL SA, CJ Bihor, ZMO, Agenţia de Dezvoltare Locală (ADLO). Au rezultat opt aplicaţii care au fost finalizate cu investiţii principale: linii noi de cale ferată şi racorduri cu liniile de tramvai, electrificarea şi reabilitarea liniilor de cale ferată abandonate, achiziţia de material rulant, construcţia unor peroane, pasarele şi pasaje pietonale şi un pasaj rutier.
Până în prezent, s-au încheiat documentaţiile pentru proiectele supuse aprobării în CLO şi CJ, iar luna trecută s-a încheiat şi protocolul între SN CFR şi autorităţile locale, ceea ce permite accesarea fondurilor europene. Proiectul se înscrie în coordonatele Pactului verde european, ce va fi finanţat prin PNRR, pe axa 6 Trenuri metropolitane.
Până la finalul anului, se va pregăti aplicaţia de finanţare, astfel încât la începutul anului viitor, după depunerea acestui proiect, să se poată semna contractul de finanţare şi să demareze procedurile de licitaţie atât pentru achiziţia materialului rulant, cât şi pentru realizarea infrastructurii. AGERPRES / (A – autor: Eugenia Paşca, editor: Marius Frăţilă)