Purtătorul de cuvânt al PSD Bihor, Adrian Madar, liderul grupului PSD din Consiliul Local Oradea, a criticat miercuri administraţia PNL a municipiului pentru ‘gestiunea păguboasă a proiectului în lucru pentru Parcarea subterană ‘Park and Ride”, care a pierdut finanţarea europeană deoarece nu se încadra în conceptul mobilităţii urbane durabile.
‘Nu s-a acceptat finanţarea tocmai pentru că s-a considerat că nu se poate face o asemenea parcare în centrul urbei. Filosofia de mobilitate urbană durabilă presupune să eviţi să aduci traficul în centru. Ori făcând o parcare de mari dimensiuni care să distribuie în oraş traficul este exact invers. De aceea s-a pierdut finanţarea. În condiţiile în care încerci să speculezi, uite că ajungi să pierzi finanţări care de la 16 milioane de lei cât costa iniţial, ajung să coste peste 40 de milioane de lei, sume plătite din buzunarul orădenilor, din impozite şi taxe care cresc pentru a susţine aceste greşeli administrative’, a declarat Adrian Madar.
Conform reprezentantului PSD Bihor, început în 2018, proiectul parcării subterane avea valoarea iniţială 16,5 milioane de lei, însă după studiul de fezabilitate, devizul estimativ ajunge la 35,9 milioane de lei, iar apoi nu a fost acceptat pentru finanţarea europeană. Apoi a fost atribuit prin licitaţie în octombrie 2019, pentru 29 de milioane de lei, cu termen de finalizare 1 decembrie 2021. Lucrările au fost oprite în februarie 2021 pentru descărcări arheologice şi reluate în martie 2022, după ce termenul a fost prelungit cu 12 luni.
‘În octombrie 2022, se lansează o licitaţie de proiectare şi execuţie pentru lucrări suplimentare, despre care primarul spune că a fost o aprobare în Consiliul Local, ceea ce nu este corect, pentru că nu a fost, valoarea lucrărilor suplimentare este de 9,1 milioane de lei. În decembrie 2022, la aproape zece luni din cele 12 la care se angajase primăria, contractul se majorează cu 6,5 milioane lei, ajunge la 36,5 milioane de lei, cu o explicaţie care este greu de crezut şi anume faptul că în decembrie 2022 ar fi rămas de executat 98% din valoarea contractului. Deci, practic, în cele zece luni în care lucrase până atunci s-ar fi făcut 2% din contract. În ianuarie 2023, contractul se mai prelungeşte cu încă 12 luni, iar în martie 2023 se aprobă indicatorii tehnico-economici care ar fi trebuit în mod normal aprobaţi înainte de octombrie 2022 când a fost lansată licitaţia pentru lucrări suplimentare’, a argumentat Adrian Madar.
Liderul grupului PSD a declarat, pentru AGERPRES, că ‘l-a frapat acea explicaţie a primarului’ că a majorat cu 6,5 milioane de lei valoarea lucrării în luna decembrie 2022, deci la doi ani de la semnarea contractului, cu procentul maxim permis, susţinând că până la momentul respectiv compania ar fi lucrat doar 2% din valoarea contractului.
‘Mi-e greu să cred că, în doi ani, compania a muncit 2% din contract şi mai are la dispoziţie un an ca să facă diferenţa de 98%. În realitate, lucrurile stau cu totul altfel, fiind deja turnate planşeele. Aceste sume pe majorări de contracte nu îmi par deloc în regulă. Îmi vine greu să cred că la doi ani de la semnarea contractului s-a făcut doar doi la sută din contract’, a mai declarat reprezentantul PSD Bihor.
Prin edificarea parcării subterane din jurul Catedralei ortodoxe, cu aproape 300 de locuri de parcare, Primăria a Oradea a urmărit, potrivit site-ului propriu, îmbunătăţirea condiţiilor de parcare a autoturismelor în zona instituţiilor publice din oraş pentru cei care fac naveta. AGERPRES / (A – autor: Eugenia Paşca, editor: Marius Frăţilă)