Instituţia Arhitectului Şef din Primăria Oradea a înregistrat, în anul 2020, o scădere pe toate categoriile de acte emise, comparativ cu 2019, cauzată de pandemie, însă dinamica activităţii oferă o perspectivă optimistă pentru 2021, a declarat, miercuri, arhitectul şef Radu Fortiş. Primăria Oradea este singura primărie din ţară care are, de anul trecut, un sistem integral online pentru preluarea documentaţiilor, plata şi eliberarea certificatelor de urbanism. ‘Activitatea Instituţiei Arhitectului Şef este un domeniu extrem de complex, reglementat de numeroase condiţii, care pot induce restricţii legate de amplasament, de regim de înălţime, funcţiuni posibile sau sistem constructiv. Specialiştii trebuie să ţină cont, la avizarea unui proiect, de anumite aspecte deosebite legate de sănătatea oamenilor, de protejarea mediului, a construcţiilor învecinate, a siturilor şi a clădirilor istorice şi nu în ultimul rând, să ţină cont de realizarea construcţiilor sustenabile mileniului trei. Dacă astăzi Oradea arată atât de frumoasă, aşa cum o vedem noi şi vizitatorii din lume, se datorează şi muncii acestui colectiv. Arhitecţii sunt oameni deosebiţi şi este o mare bucurie să fac parte din această echipă şi să contribuim împreună ca Oradea să fie şi mai frumoasă’, a declarat, miercuri, în conferinţă de presă, viceprimarul Arina Moş. Potrivit arhitectului şef Radu Fortiş, în 2020 faţă de 2019, numărul certificatelor de urbanism a scăzut cu 13,82%, al autorizaţiilor de construire a scăzut cu 12%, iar numărul autorizaţiilor de desfiinţare cu 18,31%. Defalcat, la autorizaţiile de construire, pe tipuri de construcţii, la clădiri s-a înregistrat o scădere cu 14% şi la reţele, cu 23%. ‘Se constată o scădere, nu dramatică însă. Dintre primăriile reşedinţă de judeţ avem dinamica cea mai crescută pe domeniul acesta, asta şi datorită interesului pentru oraşul nostru, a investitorilor de toate categoriile. Analizând studiile de oportunitate şi documentaţiile de urbanism, care sunt iniţiate în 2020, ne dau o perspectivă foarte frumoasă, optimistă, pe 2021. Deci avem un trend crescător al avizelor de oportunitate şi al documentaţiilor de urbanism care urmează să fie active în 2021. Acestea vor duce la investiţii noi,’ a declarat arhitectul şef. În cifre, în anul 2020 au fost emise 6.365 de certificate de urbanism, faţă de 7.385 în anul 2019 şi 2.481 de autorizaţii de construire, faţă de cele 2.822 emis în 2019. Arhitectul şef a precizat că pentru a descuraja, pe toate căile, construirea ilegală, vor iniţia o campanie de a survola cu drona areale mai mari ale municipiului. Anul 2020 a însemnat şi primul an în care a început eliberarea online a certificatelor de urbanism, fiind eliberate astfel 290 de astfel de documente, majoritatea pentru construcţii. ‘Vrem să încurajăm această metodă online, pentru că este sigură, eficientă şi foarte practică atât pentru noi, cât şi pentru beneficiar. Am reuşit să punem la punct sistemul astfel încât cetăţeanul să aibă la dispoziţie toate metodele de plată. Noi considerăm că se lucrează foarte bine. Suntem singura primărie care are un sistem integral online. La noi totul se întâmplă pe platformă. Au venit în schimb de experienţă colegi din ţară. Alţii ne-au solicitat informaţii’, a precizat Fortiş. El a adăugat că se lucrează şi pentru eliberarea online a autorizaţiilor de construire, Ordinul Arhitecţilor urmând să perfecteze aspectele legate de parafele electronice.