Consilierii judeţeni au aprobat în unanimitate patru proiecte de hotărâri prin care se solicită primăriilor din comunele Oşorhei, Sântandrei, Nojorid, dar şi Primăriei Oradea, aprobarea trecerii în proprietatea judeţului a unor sectoare de drum pentru viitoare centuri ocolitoare realizate prin fonduri europene. Preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Ilie Bolojan, a explicat că cele patru proiecte sunt parte a unui proiect integrat în Zona Metropolitană Oradea (ZMO), care va fi depus până pe 1 decembrie la ADR Nord-Vest, în vederea accesării de fonduri europene în viitoarea perioadă de finanţare, prin Programul Operaţional Regional. Se vor putea întocmi proiecte de până la maxim 45.000.000 de euro. Sectoarele de drum, care au fost solicitate primăriilor respective să fie trecute în domeniul public şi să devină drumuri judeţene, au fost alese în urma unei analize a circulaţiei, dispuse recent pentru toate drumurile din judeţul Bihor, cu date furnizate de CESTRIN (Institutul din cadrul Ministerului Transporturilor care realizează recensăminte de trafic). Astfel a rezultat că cea mai mare încărcare o au DN1 în direcţia Cluj-Napoca (cu un trafic de peste 20.000 de maşini/24h ) şi centura Oradiei (cu peste 20.000 maşini). De asemenea, toate ieşirile din municipiul Oradea au un grad de încărcare cu peste 10.000 de maşini/24h. Un trafic încărcat este spre Sânmartin (cu 18.000 de maşini/24h). O altă zonă aglomerată este cea din nordul municipiului, în zona Biharia, unde există încărcare de 11.000 de maşini/24h. Dat fiind că traficul masiv este în Zona Metropolitană Oradea şi există un număr mare de locuri de muncă în ZMO (din peste 160.000 de locuri din judeţ, 115.000 sunt în zona metropolitană), s-a luat decizia pregătirii proiectului ‘Creşterea accesibilităţii pe drumuri judeţene în Zona Metropolitană Oradea’, pentru centurile ocolitoare ale celor trei comune, ce ar urma să fie realizat cu fonduri europene. ZMO a realizat anul trecut studiile de fezabilitate pentru drumurile ocolitoare, iar în perioada următoare se va pregăti documentaţia tehnică, pentru ca apoi cererea de finanţare să fie trimisă anul acesta, iar anul viitor să poată fi demarate licitaţiile. Preşedintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, estima că valoarea acestor trei proiecte – centurile Oşorhei, Sântandrei şi Nojorid – se va ridica la aproximativ 40.000.000 de euro. Lucrările ar putea începe în primăvara anului 2022, iar într-un an şi jumătate, cel târziu 2024, cele trei lucrări să fie realizate. Celelalte două centuri pentru care s-au mai întocmit studii de fezabilitate, respectiv Biharia şi Paleu, vor fi realizate de Primăria Oradea, iar legătura între Sânmartin şi Oradea se va realiza în perioada următoare prin Programul Operaţional Sectorial Transporturi. În aceeaşi şedinţă de CJ, consilierii prezenţi (31 din 35) au votat în unanimitate şi două proiecte de hotărâri privind demararea procedurii de constituire a unui parteneriat cu Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere necesar pentru realizarea şoselei ocolitoare din Aleşd şi cea din Beiuş-Ştei. AGERPRES / (A – autor: Eugenia Paşca, editor: Marius Frăţilă)