Sindicatul Pro AS (Pro Asistenţă Socială) va solicita instanţelor anularea hotărârii Consiliului Judeţean Bihor privind restructurarea DGASPC, urmând să solicite, în instanţă, daune materiale pentru despăgubirea salariaţilor care au fost concediaţi, a declarat marţi, pentru AGERPRES, liderul Pro AS Bihor, Adrian Marcu. Conform acestuia, miercuri va înregistra cererea de suspendare a hotărării CJ Bihor prin care se reorganizează posturile, respectiv anularea acesteia, urmând ca, în instanţă, să ceară ‘sume uriaşe pentru despăgubirea salariaţilor’. ‘Să-i mulţumim domnului Bolojan (Ilie Bolojan, preşedintele CJ Bihor-n.r.) care are impresia că, dacă dă afară oameni, lucrurile funcţionează. Pentru el, importante sunt sumele, nu vieţile umane şi destinele acestor salariaţi. Din păcate, procedura este cea legală. Am contestat hotărârea de consiliu judeţean prin care s-au redus posturile. Unii dintre ei ar avea posibilitatea să fie redistribuiţi pe anumite posturi din DGASPC, deşi nimeni nu vrea să comunice nimic, nici de la Direcţie, nici de la CJ,’ a spus Marcu. Acesta a menţionat că există un caz identic în Prahova, unde ‘tot un preşedinte de Consiliu Judeţean s-a crezut stăpân pe moşie şi a dat o sută şi ceva de salariaţi afară, dar instanţa le-a suspendat şi anulat, în primă instanţă, hotărârea de consiliu judeţean’. ‘Asta vom face şi noi. Contestăm hotărârea de consiliu judeţean şi vom cere sume uriaşe pentru despăgubirea salariaţilor. Deşi preşedintele CJ i-a informat, mai exact dezinformat pe consilieri, şi a zis că niciun consilier judeţean nu răspunde pentru votul pe care îl dă cu privire la hotărârile CJ, el nu a stat să studieze Codul administrativ, care spune că fiecare consilier judeţean răspunde pentru votul pe care îl dă. Dar nu se poate ca în pragul Sărbătorilor şi în pandemie să-ţi baţi joc şi să dai afară sute de oameni’, a mai spus liderul de sindicat. Directorul AJOFM Bihor, Békési Csaba, a precizat pentru AGERPRES că a primit mai multe solicitări telefonice de informare privind oportunităţile de angajare sau referitoare la ajutorul de şomaj. ‘Depunere de documente încă nu am primit de la foştii angajaţi, dar au fost mai multe apeluri telefonice ca să afle care sunt documentele de care au nevoie ca să se înregistreze, ce posibilităţi de angajare sunt, care sunt locurile muncă vacante comunicate la noi, la agenţie. Au fost tatonări de acest fel, peste zece deocamdată. Dar oficial încă nu au apărut documente de la aceştia’, a precizat Békési. Potrivit acestuia, indemnizaţia de şomaj diferă în funcţie de nivelul salariului mediu brut pe ultimul an, respectiv procent din acesta în funcţie de vechimea în câmpul muncii a persoanei respective. Procedurile de restructurare în cadrul Consiliului Judeţean şi în cele zece instituţii subordonate, din care au fost disponibilizate în total 408 angajaţi, sunt încă în derulare, fiind emise preavize de 20 şi 30 de zile calendaristice. ‘În cazul colegilor care pleacă din Consiliul Judeţean Bihor în urma restructurărilor s-au emis preavize în funcţie de categoria în care erau angajaţi. În cazul funcţionarilor publici s-au emis preavize pe o durată de 30 de zile calendaristice, iar în cazul personalului contractual au fost emise preavize pentru 20 de zile lucrătoare. La modul general, preavizele au fost emise din 5 noiembrie şi din 2 decembrie, în funcţie de data la care au fost hotărâte restructurările. Procedura este încă în derulare, fiind mai multe cazuri în care perioada de preaviz a fost întreruptă din cauza unor concedii medicale, care au apărut brusc’, a declarat marţi, pentru AGERPRES, purtătorul de cuvânt al CJ Bihor, Bianca Firezar. Potrivit acesteia, din cei cărora li s-au emis preavize, 14 au plecat după ce li s-a terminat perioada de preaviz şi alţi 20 au plecat din instituţie prin transfer la alte instituţii (de ex., la ANAF, primării din judeţ etc) unde au existat posturi vacante. Numărul total al celor care au fost disponibilizaţi este de 408 persoane. Din aparatul propriu al CJ Bihor, din 195 de posturi, pe noua organigramă au fost aprobate 97, în asociaţii şi fundaţii din 80 de posturi au rămas 25, iar în cele zece instituţii subordonate cu 1973 de posturi, ocupate fizic fiind 1.808, vor rămâne doar 1.553 de posturi. Cei mai mulţi angajaţi, 127, vor fi disponibilizaţi de la Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC), din cele 1.260 de posturi (din care 132 vacante) urmând să rămână 1.001. Consilierii judeţeni au aprobat în şedinţa din 15 decembrie, în ultima reuniune din acest an, propunerile de restructurare a instituţiilor subordonate, etapa a treia, după aparatul propriu, respectiv asociaţii şi fundaţii ‘satelite’ ale CJ. Cei 22 de consilieri liberali au votat propunerile făcute de directorii acestora, la cererea preşedintelui Ilie Bolojan, iar 6 consilieri de la UDMR şi 6 de la PSD s-au opus.