Societatea de transport public din Oradea OTL S.A. a testat, în premieră naţională, timp de două săptămâni, pe toate traseele din oraş, un autobuz electric al companiei chineze Skywell, în intenţia de a achiziţiona o flotă de autobuze electrice, prietenoase cu mediul.
‘Autobuzul electric a efectuat curse pe toate traseele şi liniile din Oradea, cu călători şi fără călători, pentru a putea măsura şi determina dacă el se încadrează în caracteristicile tehnice prezentate în prospectul firmei. Noi suntem mulţumiţi de rezultatele pe care le-am obţinut în utilizarea lui. Această acţiune are ca obiectiv intenţia noastră de a achiziţiona autobuze electrice, dar care să corespundă din punct de vedere tehnic, al designului, al consumului, al normelor de poluare, la tot ce înseamnă un transport verde, ecologic şi bineînţeles care să se ridice la nivelul aşteptărilor pasagerilor din Oradea,’ a declarat, miercuri, în conferinţă de presă, directorul general al OTL, Adrian Revnic.
La conferinţa de presă au participat conducerea OTL S.A., reprezentanţii Skywell şi directorul Departamentului de Management al Proiectelor cu Finanţare Internaţională (DMPFI) din cadrul Primăriei Oradea, Marius Moş.
Reprezentantul producătorului chinez Skywell, Bodó Levente, a declarat că este recunoscător companiei orădene de transport public pentru această posibilitate, în contextul în care se doreşte crearea pieţei în România (prin firma Charge for You) şi Ungaria (FHB Flotta) pentru acest ‘al treilea cel mai mare constructor din China, unul dintre cel mai vechi producător de autobuze electrice, cu una din cele mai bune tehnologii în domeniu.’
În ce priveşte caracteristicile modelului, Skywell, a spus Bodó Levente, e pe primul loc din mai multe considerente: preţul, cu 20 – 30% mai mic decât la competitori (adică aproximativ 350.000 de euro); garanţie extinsă, chiar de şapte ani; şasiul din aluminiu şi o autonomie destul de mare, prin patru tipuri de acumulatori, încărcaţi inclusiv prin panouri solare, cu valori diferite, cu o durată de viaţă de 30 de ani.
‘Ce este foarte important este faptul că firma nu pune acumulatorii pe acoperiş, ci îi plasează în spatele autobuzului, fiind mai confortabilă călătoria pentru că autobuzul nu se balansează. Important, de asemenea, este că firma asigură şi infrastructura necesară, completă pentru staţiile de alimentare, inclusiv prin panouri fotovoltaice, reducând astfel costurile de operare. Costurile de amortizare pot fi reduse astfel până la cinci ani,’ a precizat Bodo Levente.
Un alt specialist din delegaţia ungară a menţionat că oportunitatea tehnică dată de panourile fotovoltaice vine să compenseze faptul că reţeaua naţională nu este pregătită în prezent pentru încărcarea autobuzelor electrice, energia fiind stocată în acumulatoare de clasă înaltă.
Potrivit conducerii OTL, autobuzul a parcurs în cele două săptămâni 1.234 de kilometri în oraş, pe cele mai aglomerate trasee, în medie 8 – 10 ore, folosind de la o încărcare de 100% circa 50 – 60% din energia stocată în baterii.
Societatea de transport local a mai testat, în ultimii ani, şi alte trei companii producătoare de autobuze electrice, fiind în prezent în procedură de evaluare a celor trei oferte tehnice pentru achiziţia a 30 de autobuze electrice, la circa 600.000 de euro/autobuz, în jur de 18 milioane de euro.
Directorul DMPFI, Marius Moş, a precizat că sunt disponibile fonduri pentru mobilitate urbană prin POR, primul autobuz electric urmând să ajungă la Oradea spre finele anului 2024.
Primăria Oradea, a menţionat Marius Moş, derulează împreună cu OTL, o serie de proiecte majore ale sistemului de transport public în comun, anume modernizarea depoului de tramvaie existent, în paralel cu construcţia unei autobaze noi, moderne, pe un alt amplasament, procesul de achiziţie de tramvaie şi autobuze noi. La acestea se adaugă proiectele de mobilitate în municipiu, vizând Bulevardul Magheru, cu două pasaje subterane (în zona Magazinului Crişul şi la Gară), proiecte pentru pietonalizare în zona centrală a oraşului.
‘Toate proiectele sunt începute, în diferite stadii, achiziţia de tramvaie este mai avansată, urmând să se semneze contractul de finanţare; achiziţia de autobuze e în evaluare tehnică; pasajele subterane au definitivate proiectele tehnice, urmează ca în primăvară să dăm drumul la achiziţia de lucrări,’ a precizat Marius Moş.
În încheiere, Bodo Levente a mai dorit să transmită că Skywell e prezent în România de câţiva ani, deoarece nu se ocupă doar de producerea autobuzelor, ci şi a autoturismelor, comercializate printr-o firmă din Braşov. Pentru anul 2024, sunt preconizate mai multe noutăţi din partea companiei, dezvoltări tehnologice legate de bateriile de uz casnic.