Asociaţia producătorilor locali ‘Produs în Bistriţa-Năsăud’ şi Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară ‘Turism în Bistriţa-Năsăud’, cu sprijinul Consiliului Judeţean, au lansat, marţi, campania de promovare şi sprijinire a înfiinţării unor puncte gastronomice locale, ca parte din strategia de turism a judeţului şi de dezvoltare locală durabilă.
Evenimentul a avut loc în comuna Tiha Bârgăului, la inaugurarea primului punct gastronomic local din judeţ cu circuit deschis.
Directorul asociaţiei ‘Produs în Bistriţa-Năsăud’, Elena Bărbos, a subliniat importanţa unor astfel de afaceri locale în promovarea specificului local şi a produselor şi reţetelor de pe aceste meleaguri.
‘Aceste puncte de gastronomie locală se pliază perfect pe strategia Uniunii Europene – ‘Din fermă, în furculiţă’. Practic, aceasta este esenţa, de a aduce în farfuriile clienţilor, turiştilor materia primă din gospodărie, din comunitatea locală şi din comunităţile învecinate. Toate produsele sunt foarte aproape de ceea ce înseamnă specificul local. Sunt realizate prin procedee tradiţionale, prin metode tradiţionale, după reţete tradiţionale, pe cât posibil. (…) Este esenţa a ceea ce înseamnă ‘Trăieşte experienţa locală’. Este foarte important să avem astfel de puncte de gastronomie’, a spus Elena Bărbos.
La rândul său, preşedintele Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud, Radu Moldovan, a apreciat că acest tip de afaceri pot fi atractive pentru românii plecaţi în afara graniţelor.
‘Cred că acest tip de afacere locală poate fi unul de succes, pentru că avem ce promova, avem bucătărie foarte bună – cam grea, ce-i drept, dar foarte gustoasă – şi cred că este una din modalităţile prin care mulţi dintre tinerii noştri care sunt plecaţi în străinătate pot fi readuşi acasă. (…) Mi-aş dori ca foarte mulţi concetăţeni de-ai noştri să facă astfel de gesturi şi măcar în fiecare sat să avem un asemenea punct gastronomic local şi ar fi o foarte mare realizare’, a afirmat Radu Moldovan.
Cea care a deschis punctul gastronomic local de la Tiha Bârgăului, Elena Rus, devenită cunoscută în ultimii ani prin prezenţa în mai multe show-uri culinare, spune că intenţia ei este de a oferi clienţilor şi turiştilor o experienţă culinară care să le amintească de copilărie, mai ales că a preluat multe reţete de la bunica ei.
Punctul gastronomic local are o capacitate de maximum 12 locuri, iar clienţii pot alege să servească un meniu clasic, format din supă sau ciorbă, un fel principal şi desert, la preţul de 30 de lei de persoană, sau un meniu tip brunch, cu mult mai multe preparate culinare şi aperitive, la preţul de 70 de lei de persoană.
La începutul lunii iunie, în acest punct gastronomic local sunt aşteptate şi grupuri de turişti care explorează Via Transilvanica – proiectul celor de la Asociaţia Tăşuleasa Social, care activează tot în comuna Tiha Bârgăului şi care şi-au propus ca, prin acest traseu tematic ce străbate ţara de la Putna până la Cazanele Dunării, să încurajeze deschiderea unor afaceri locale de tipul celei dezvoltate de familia Rus.