Consiliul Local Bistriţa a adoptat, luni, în şedinţă extraordinară, un proiect de hotărâre privind renunţarea la implementarea unui proiect cu fonduri europene în valoare de aproximativ 51 de milioane de lei, prin care ar fi trebuit să se construiască un centru intermodal care să facă legătură între zona autogării şi actualul drum de centură al municipiului.
Proiectul a fost aprobat cu 14 voturi pentru, patru împotrivă şi trei abţineri.
Centrul intermodal de transport public a obţinut finanţare în luna mai a anului 2019, prin Programul Operaţional Regional 2014-2020, Axa prioritară 4, şi ar fi trebuit să fie finalizat în luna septembrie a acestui an, dar lucrările nu au început până la această dată.
Proiectul presupunea realizarea unei staţii de transport public sub forma unei platforme supraterane, peste calea ferată, şi modernizarea infrastructurii rutiere utilizate prioritar de transportul public de călători pe o lungime de aproximativ un kilometru, în zona afectată de investiţie.
Valoarea totală a proiectului, potrivit proiectului adoptat de Consiliul Local Bistriţa în decembrie 2018, era de 42,4 milioane de lei, inclusiv TVA, iar contribuţia municipiului era de aproximativ 11,6 milioane de lei.
În urma întocmirii proiectului tehnic, a rezultat o creştere cu aproximativ 78% a valorii neeligibile a proiectului, astfel că municipalitatea ar fi trebuit să plătească în plus peste 8,5 milioane de lei.
După încheierea contractului de finanţare, au fost efectuate cheltuieli în valoare de 1,262 milioane de lei, reprezentând exproprieri, elaborarea documentaţiei tehnico-economice, avize şi acorduri, iar din această sumă a fost decontată de către Autoritatea de Management POR, ca asistenţă nerambursabilă acordată, valoarea de 824.481,33 lei – bani pe care municipalitatea va trebui să îi restituie.
Primarul municipiului Bistriţa, Ioan Turc, a declarat în cadrul şedinţei extraordinare că proiectul la care se renunţă, implementat de fosta administraţie, ar fi constituit o sursă de poluare a zonei, şi nu una de reducere a emisiilor de carbon.
‘Nu este firesc, dacă tot vorbim despre poluare, ca zeci de autobuze, de autocare să vină în zona centrală a oraşului – până la urmă, zona gării este în zona centrală a oraşului -, să creeze disconfort, poluare fonică, a aerului, să-i supună pe oamenii care locuiesc în zonă la o viaţă absolut neconformă cu standardele normale. Cred că putem identifica soluţii corecte. (…) Banii europeni nu pot fi consideraţi ca argument împotriva intereselor oraşului. (…) Nu mă fac părtaş la o altă pârtie de schi, pe strada Gării. Oamenii din oraş, fiţi convinşi de acest lucru, nu îşi doresc acest proiect, pentru că el aduce mai multe deservicii decât avantaje’, a argumentat Turc. AGERPRES (A, AS – autor: Tina Dumitrescu, editor: Antonia Niţă)