Decizia Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Bistriţa-Năsăud ca, începând cu anul şcolar viitor, să se renunţe la clasa a IX-a de arhitectură de la Liceul de arte plastice şi la cea de muzică de la Liceul de profil a dus la iniţierea a două petiţii online menite să schimbe aceste hotărâri, care au adunat la sfârşitul săptămânii trecute peste 4.200 de semnături de susţinere. Cele două profiluri la care se renunţă fac parte din rândul a 26 de clase de liceu de a IX-a reduse din oferta educaţională începând cu anul şcolar 2021-2022, cei de la Arte urmând să aibă doar o clasă de ‘arte plastice şi decorative’, în timp ce la Liceul de muzică va fi doar o clasă de pedagogic. IŞJ Bistriţa-Năsăud a informat, prin intermediul unui comunicat de presă, că propunerile au fost făcute în urma mai multor şedinţe cu directorii şi pe baza deciziilor luate de consiliile de administraţie ale şcolilor, iar unul dintre criteriile invocate a fost scăderea populaţiei şcolare. ‘Propunerea este fundamentată pe criteriile menţionate în ordinul amintit (Ordinul nr. 5599/2020 pentru aprobarea Metodologiei privind fundamentarea cifrei de şcolarizare pentru învăţământul preuniversitar – n.r.), pe efectivele claselor a VIII-a, conform SIIIR (Sistemul Informatic Integrat al Învăţământului din România) şi a datelor furnizate de Institutul Naţional de Statistică. Astfel, în acest an şcolar sunt înscrişi 2.210 elevi, ceea ce reprezintă un număr de 76 de clase. Această scădere a populaţiei şcolare reprezintă un fenomen naţional, datorat faptului că în anul şcolar 2012-2013 părinţii au putut opta pentru înscrierea copiilor în clasa pregătitoare sau în clasa I’, se menţionează în comunicat. Cele 26 de licee şi şcoli profesionale din judeţul Bistriţa-Năsăud au fost îndrumate să renunţe fiecare la câte o clasă de a IX-a, motiv pentru care s-a ajuns ca în propunerea de plan de şcolarizare să fie prinse 10 clase de ‘tehnician în activităţi economice’, nouă de ‘ştiinţe ale naturii’, opt de ‘matematică-informatică’, şase de ‘filologie’, câte două de ‘ştiinţe sociale’, ‘învăţător-educator’ şi ‘tehnician mecanic pentru întreţinere şi reparaţii’, în timp ce restul profilurilor au doar câte o clasă sau chiar jumătate de clasă, la şcolile profesionale. Consiliul de administraţie al Inspectoratului Şcolar a validat aceste propuneri, urmând ca proiectul planului de şcolarizare pentru anul şcolar 2021-2022 să fie înaintat Ministerului Educaţiei şi Cercetării.