AcasăPoliticaBolojan: Lucrările la Autostrada A3 din Bihor vor fi gata în toamna...

Bolojan: Lucrările la Autostrada A3 din Bihor vor fi gata în toamna lui 2026 și în vara anului 2027

Suplacu de Barcău – Chiribiș ( 26,35 kilometri) și Chiribiș – Biharia (28,5 kilometri), sunt în stadii de execuție diferite, primul în procent de 60%, respectiv 30%, urmând să fie finalizate în toamna anului 2026 și luna mai 2027.

”Anul viitor, două tronsoane pe teritoriul județelor Cluj, Sălaj și Bihor vor fi finalizate. Asta înseamnă că încă 70 de kilometri de autostradă vor intra în funcțiune și, așa cum a fost aici prezentarea, în 2027 se va termina și acest tronson înspre granița cu Ungaria. Asta înseamnă, deci, că la jumătatea anului 2027, cu excepția zonei din Sălaj, zona Meseș, municipiul Zalău, practic va fi continuitate asigurată pe Autostrada Transilvania. Având în vedere durata lucrărilor la tunelul care este prevăzut în zonă, care, așa cum ați aflat, este estimată la 5 ani de zile, soluția provizorie este să se execute cealaltă parte și să se folosească centura municipiului Zalău, în așa fel încât în 2028-2029 să putem, practic, folosi această importantă arteră de comunicație”, a declarat, într-o conferință de presă susținută pe șantier, premierul.

Acesta a fost însoțit de directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Cristian Pistol, de directorul de investiții al Companiei Naționale de Investiții Rutiere, Grigore Chiș, alături de care s-au aflat constructorii și oficialitățile județene și municipale.

Bolojan a precizat că, prin realizarea acestui sector de autostradă, cei care vin din Republica Moldova, din Bucovina, din județele din nordul Transilvaniei vor ajunge mai repede în țările Uniunii Europene, facilitând și traficul miilor de camioane care astăzi circulă pe tronsonul foarte aglomerat dintre Cluj-Napoca și Oradea.

”Asta înseamnă câștiguri pentru exportatorii români, asta înseamnă o siguranță mai mare în trafic. Mă bucur că putem asigura finanțarea acestor lucrări și le mulțumesc constructorilor, mulțumesc celor două companii din subordinea Ministerului Transporturilor, CNAIR și CNIR, care gestionează aceste proiecte, pentru deblocarea lucrărilor, pentru rezolvarea problemelor care țin de lucrul de zi cu zi și am încredere că, așa cum s-au angajat, la termenele anunțate, vor finaliza lucrările”, a declarat Bolojan.

Premierul a vizitat șantierul autostrăzii A3 începând cu sectorul 3C1 Chiribiș – Tăuteu (Suplacu de Barcău) la organizarea de șantier Erbașu și a continuat cu sectorul 3C2 Chiribiș – Biharia.

Tronsonul 3C1 dintre Suplacu de Barcău și Chiribiș al A3 este realizat de Construcții Erbașu, din 20 ianuarie 2025, cu termen de finalizare octombrie 2026. Va fi celebru pentru viaductul cu o lungime de 1,8 kilometri peste lacul de acumulare, cel de-al doilea viaduct ca lungime din Europa (după viaductul Millau din Franța) și, totodată, cea mai mare structură din sud-estul Europei.

Stadiul fizic al lucrărilor este de circa 60%.

Potrivit directorului general Erbașu, Călin Roman, compania a mobilizat forțe importante pe șantier, peste 550 de muncitori și 235 de utilaje. Se lucrează intens la terasamente, poduri, consolidări, lucrări de artă și la structurile începute anterior, precum și la asfaltarea viaductului.

”O provocare tehnică o reprezintă finalizarea viaductului de 1,8 kilometri peste lacul de acumulare, dar și alte viaducte și poduri. Vom avea o atenție deosebită la lucrările din câmpul petrolier, pasajele și consolidările de terenuri”, a declarat, pentru AGERPRES, Călin Roman.

Valoarea totală a proiectului este de 884.123.669 de lei. Potrivit constructorilor, decontările merg foarte bine, fără probleme deosebite.

Tronsonul 3C2, între Chiribiș și Biharia, este realizat de asocierea Precon Transilvania și Citadina 98 (ambele aparținând de grupul Selina), care au început efectiv lucrările în 1 octombrie 2025. Conform constructorului Beniamin Rus, lucrările au ajuns la un stadiu fizic de aproximativ 30%.

”Turnăm în fiecare zi peste o mie de tone de beton la cele 19 structuri pe care le avem. Dacă iarna ar fi ca vara, putem să terminăm mult mai repede. Eu cred că ne vom încadra în termen (mai 2027 – n.r.) să vedem cum va fi iarna aceasta, pentru că depindem de timp”, a spus Beniamin Rus.

Valoarea contractului este de 785.215.709,98 lei. Finanțările sunt asigurate din fonduri europene nerambursabile, Programul Transport 2021-2027, respectiv fonduri din bugetul de stat.

Premierul Bolojan a concluzionat afirmând că, până ”în vara lui 2027, lucrările vor fi gata” la ambele tronsoane.

Sursa: AGERPRES

Sursa: Ecopolitic.ro

Proiectul jurnalistic pressonline.ro este un proiect susținut de AGI
- o asociație neguvernamentală, apolitică și non-profit.
Depinde și de tine să susții o presă independentă.

Citește și:

Activează Notificările OK No thanks