Constructorii Podului suspendat peste Dunăre de la Brăila anunţă începerea unei operaţiuni de amploare, care vizează instalarea primelor segmente ale tablierului metalic cu ajutorul unei macarale de mare tonaj.
Operaţiunea, care va avea o durată a lucrărilor de patru zile, era programată să înceapă joi, 16 decembrie, însă a fost amânată din cauza condiţiilor meteo nefavorabile, după cum a declarat responsabilul cu monitorizarea lucrărilor podului, ing, Viorel Eşanu.
‘În data de 16.12.2021 era programată demararea operaţiunilor de instalare a primelor segmente de tablier metalic, componente principale ale viaductului de acces Brăila. Operaţiunile sunt programate să se desfăşoare pe parcursul a patru zile, în funcţie de condiţiile meteo, utilizându-se o macara de mare tonaj, de circa 600 tone. Din păcate, operaţiunea de ridicare a segmentelor se amână din cauza vântului foarte puternic’, a declarat ing. Viorel Eşanu.
Potrivit acestuia, segmentele tablierului care vor forma calea de rulare a podului sunt construite în Şantierul Naval Brăila, lungimea unui segment fiind de 25 metri, iar greutatea de 250 de tone.
‘În total sunt 80 de segmente de tablier, care vor fi sudate între ele şi vor forma calea de rulare a podului’, a declarat, pentru AGERPRES, Viorel Eşanu.
Potrivit prezentării făcute în data de 4 decembrie 2021, cu ocazia vizitei pe şantierul podului a ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, vicepremierul Sorin Grindeanu, de către reprezentantul constructorului, director tehnic Dragoş Burlan, Podul suspendat peste Dunăre va fi finalizat în noiembrie 2022, iar dacă se va reuşi mutarea utilităţilor până în luna februarie, traficul pe pod va fi deschis începând cu luna decembrie 2022.
‘Pe zona Brăila, din ce am început până acum, am terminat circa 90% din terasamente, sunt atacate toate structurile şi toate podeţele, în proporţie de 80% sunt deja finalizate. Pe zona judeţului Tulcea, pe zona aferentă pentru deschiderea traficului, pe zona de terasament suntem gata pe 50%, iar toate structurile şi podeţele sunt atacate. În ceea ce priveşte Podul suspendat, progresul fizic global este de 63%, iar cel financiar de 56%. Dacă vom face cu toţii eforturi, vom reuşi să deschidem în decembrie 2022 traficul pe Podul suspendat peste Dunăre. Podul, oricum, în noiembrie va fi finalizat. Poate reuşim să rezolvăm problema de aici cu Transelectrica până la jumătatea lunii februarie, pentru a putea să atacăm viaductul de cale ferată şi să terminăm cumva accelerat în loc de 13 luni, undeva la 10 luni. Astăzi, cablurile sunt în proporţie de 97% montate, se lucrează la ultimele două toroane, care vor fi finalizate la sfârşitul acestei săptămâni. Tablierul este finalizat în totalitate, sunt gata toate cele 86 de tronsoane’, a explicat Dragoş Burlan.
Reprezentantul constructorului a precizat că tablierul podului va fi montat începând cu luna martie, iar toate lucrările la pod vor fi finalizate în luna august, pentru ca apoi să urmeze o perioadă de teste şi reglaje.
‘Programul nostru prevede ca în partea a doua a lui februarie să terminăm căile pregătitoare pentru montarea tablierului. La începutul lui martie să începem şi în 72 de zile să finalizăm de montat toţi cei 2 km de tablier. Toate celelalte lucrări de pe pod vor fi aduse în finalizare în luna august. Apoi în septembrie, octombrie va fi tot ce înseamnă teste, încercări, reglaje, pentru că tot podul suspendat, după ce se finalizează montarea tablierului, are o perioadă pentru reglare, în aşa fel în noiembrie podul suspendat să fie 100% finalizat’, a mai spus Dragoş Burlan.
Firele de oţel care au fost împletite şi formează cele două cabluri de ancoraj de la Podul suspendat peste Dunăre au o lungime de 81.000 de kilometri, ceea ce înseamnă că ar putea înconjura Pământul de două ori.
Cablurile cu ajutorul cărora se va realiza suspendarea podului au o greutate de peste 6.700 tone, sunt produse de o companie japoneză şi au o garanţie de 120 de ani.
Turnurile de susţinere a celor două cabluri, construite pe cele două maluri ale Dunării, în judeţele Brăila şi Tulcea, au o înălţime de 192 metri, fiind cele mai înalte construcţii din România.
Licitaţia pentru realizarea Podului suspendat peste Dunăre, cea mai mare lucrare de infrastructură din România din ultimii 30 de ani, a fost câştigată, în ianuarie 2018, de asocierea a două firme – una din Italia şi cealaltă din Japonia, iar contractul prevede ca lucrarea să se finalizeze în 2023, în condiţiile în care 18 luni sunt alocate pentru proiectare, iar 36 de luni pentru execuţie.
Pentru acest obiectiv au fost alocate fonduri nerambursabile în valoare de aproximativ 363 de milioane de euro, din Fondul European de Dezvoltare Regională, bani care vor fi folosiţi atât pentru construirea podului, cât şi pentru realizarea unei reţele de drumuri de 23 kilometri, care vor face legătura cu podul.
Podul suspendat peste Dunăre va avea o lungime de 1.974 de metri, dintre care 1.120 de metri reprezintă deschiderea centrală, la care se adaugă două deschideri laterale de 489 de metri pe malul dinspre Brăila şi 364 de metri pe malul dinspre Tulcea. La momentul finalizării, va fi al treilea pod din Europa din punct de vedere al deschiderii centrale şi al lungimii.
Lăţimea totală va fi 31 de metri şi va cuprinde patru benzi de circulaţie a câte 3,50 metri lăţime fiecare, patru benzi de încadrare a câte 0,5 metri lăţime fiecare, două acostamente de 1,50 metri lăţime şi o zonă mediană cu lăţimea de 3 metri. La acestea se adaugă, de o parte şi de alta, două benzi adiţionale pentru trafic pietonal, biciclete şi întreţinere, trotuarele urmând să aibă 2,80 metri fiecare. AGERPRES / (AS – autor: Ecaterina Ignat, editor: Marius Frăţilă)