Episcopul vicar patriarhal Ieronim Sinaitul a evidenţiat, vineri, în predica de la praznicul Bunei Vestiri, că Fecioara Maria, prin acceptarea vestirii Arhanghelului Gavriil că a fost aleasă de Dumnezeu să aducă în lume pe Fiul Său, a devenit ‘împreună lucrătoare’ din partea omenirii cu dumnezeirea pentru lucrarea de ‘restaurare’ şi ‘înălţare’ a omului.
‘Dumnezeu a împăcat această dorinţă şi această dedicaţie a Fecioarei Maria pentru curăţire şi feciorie cu lucrarea de întrupare a Fiului lui Dumnezeu. Nu a forţat-o ca să accepte această lucrare, ci ea însăşi, înţelegând ceea ce se face şi că se păstrează ceea ce îi este mai scump, a spus ‘Fie mie după Cuvântul Tău’. Acest cuvânt ‘fie’ este un cuvânt foarte mare, este un cuvânt pe care Fecioara Maria îl rosteşte nu numai în numele său personal, manifestându-şi libertatea pe care Dumnezeu a lăsat-o fiinţelor umane, dar este un fie care încuviinţează ca să devină ‘împreună lucrătoare’ din partea omenirii cu dumnezeirea pentru această nouă şi extraordinară aventură, să o numim aşa, această lucrare excepţională de restaurare a omului şi de înălţare a lui spre cele pe care Dumnezeu i le-a pregătit prin sfatul cel din vechime’, a afirmat episcopul Ieronim, după Sfânta Liturghie oficiată la Catedrala Patriarhală.
Potrivit acestuia, ‘dacă este vorba de o predestinaţie în lumea aceasta, ea este la bine, la frumos şi la fericire, dar alegerea este liberă’.
‘Nimeni nu este forţat să îmbrăţişeze valorile spirituale, dacă nu simte, dacă nu este pregătit. Şi este de dorit ca tot omul care a cunoscut mesajul Evangheliei Domnului nostru Iisus Hristos să fie pregătit’, a arătat PS Ieronim.
Acceptarea de către Sfânta Fecioară a cuvântului lui Dumnezeu este, conform episcopului, ‘momentul în care, plecând cerurile, în urma sfatului dumnezeiesc, la porunca Tatălui, Fiul se pogoară în lume, micşorându-se pe sine ca să poată să încapă în această ‘frământătură’ de carne şi de duh care este omul’.
‘Acesta este momentul unui nou început, un început care nu se va mai sfârşi, pentru că Iisus Hristos, după ce va aduce cuvântul Evangheliei, (…) va aduce ştergerea păcatului, împăcarea omenirii cu Dumnezeu, iar trupul pe care l-a luat din Sfânta Fecioară Maria nu va fi supus stricăciunii, pentru că nu este un trup ca al nostru al fiecăruia, ci este un trup unit cu dumnezeirea. De aceea, după ce a biruit moartea cu acest trup, l-a înălţat la cer şi l-a aşezat de-a dreapta Tatălui. Iată ce minunată lucrare a deschis Preacurata Fecioară prin acest mare cuvânt ‘fie’ pe care l-a rostit. Şi acest deosebit început îl sărbătorim noi astăzi cântând la biserică ‘Astăzi este începutul mântuirii noastre, căci Fiul lui Dumnezeu fiu Fecioarei se face şi Gavriil harul îl bine vesteşte”, a încheiat episcopul vicar patriarhal.
Creştinii ortodocşi, romano-catolici şi greco-catolici sărbătoresc pe 25 martie Buna Vestire. Este un praznic închinat Maicii Domnului care aminteşte de venirea Arhanghelului Gavriil la Fecioara Maria din Nazaret, pentru a-i vesti că a fost aleasă de Dumnezeu să aducă în lume pe Fiul Său, spre mântuirea oamenilor (Luca 1, 26-38).
Maria a trăit 12 ani în templul din Ierusalim, dar împlinise deja vârsta la care celelalte fecioare părăseau locuinţa sfântă şi se măritau, iar Sfânta Fecioară nu mai avea îngăduinţa să stea în biserica Domnului. Însă, la cererea preoţilor şi arhiereilor de a părăsi templul şi de a intra în rânduiala ştiută, ea a răspuns că din scutece este dată lui Dumnezeu de părinţii săi. Deci, nu este cu putinţă să fie măritată cu om, nici nu se poate ca să fie silită spre nuntă, fiind fecioară a lui Dumnezeu Cel fără de moarte.
Arhiereii se minunau de acel lucru nemaiauzit, pentru că nicio fecioară n-a mai fost vreodată care să-I fi făgăduit Domnului cândva a sa feciorie în veci, ci numai Maria cea dintâi în lume s-a arătat astfel.
Şi apropiindu-se de Chivotul Legii, după multă rugăciune, au primit răspuns, să se caute un bărbat vrednic, căruia să i se încredinţeze Sfânta Fecioară, sub rânduiala şi chipul însoţirii, pentru păzirea fecioriei.
Conform tradiţiei Bisericii, alegerea s-a făcut astfel: din casa şi din seminţia lui David au fost selectaţi bărbaţi fără femei, iar toiegele lor au fost puse în altar, iar cel al cărui toiag a înverzit a fost ales pentru a i se încredinţa Fecioara Maria.
Aşa i-a fost încredinţată Maica Domnului unui bătrân drept numit Iosif, sub rânduiala însoţirii, dar pentru păzirea fecioriei celei care L-a născut pe Dumnezeu. Dreptul Iosif a luat-o în casa sa din Nazaretul Galileii. Aici, pe când se afla la rugăciune, a primit vestea adusă de Arhanghelul Gavriil, precum că a aflat har înaintea lui Dumnezeu, dovedindu-se vrednică să aducă în lume, ca om întrupat, pe Mântuitorul Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu.