AcasăPoliticaBurduja: În urma raportului de la Depogaz, am solicitat sesizarea DNA, pentru...

Burduja: În urma raportului de la Depogaz, am solicitat sesizarea DNA, pentru cercetarea faptelor cu aspectul săvârșirii unor infracțiuni

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, anunță că, în urma finalizării raportului Corpului de Control la Depogaz, a solicitat să se întreprindă absolut toate măsurile care se impun și sesizarea Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție – Direcția Națională Anticorupție – Structura Centrală, în vederea cercetării faptelor cu aspectul săvârșirii unor infracțiuni.

‘Am luat act de concluziile Corpului de Control și am solicitat să întreprindă absolut toate măsurile care se impun, fără niciun compromis și cu maximă duritate, inclusiv măsura de a sesiza de îndată Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție – Direcția Națională Anticorupție – Structura Centrală, în vederea cercetării faptelor cu aspectul săvârșirii unor infracțiuni. Nu sunt în măsură să mă pronunț asupra concluziilor Corpului de Control sau asupra unor concluzii viitoare ale altor instituții. Rolul Ministerului Energiei este să se asigure că sistemul energetic național funcționează pentru asigurarea furnizării energiei electrice și gazelor în condiții corecte pentru cetățeni și mediul economic, cu devotament pentru interesele de securitate energetică ale României’, a declarat Burduja, citat într-un comunicat al ministerului.

Din ordinul ministrului Energiei, Sebastian Burduja, prin Serviciul Inspecție din cadrul Ministerului Energiei, s-a efectuat misiunea de verificare a operatorului Filiala de Înmagazinare Gaze Naturale Depogaz Ploiești SRL. Acțiunea de verificare a vizat respectarea prevederilor din procedura de contractare a serviciilor de înmagazinare, a implicațiilor de natură comercială a deciziilor asupra partenerilor contractuali, respectarea prevederilor contractuale de prestări servicii, a programului de extracție în perioada ianuarie 2024 până în prezent.

Conform concluziilor raportului, în perioada noiembrie 2024 – ianuarie 2025, ponderea majoritară, de peste 75%, din cantitatea totală de gaze naturale convenită lunar pentru extracție din depozitele Depogaz este deținută de patru mari beneficiari (cumulat).

Cantitatea totală de gaze naturale extrasă în luna noiembrie din depozite (de 5,254 milioane MWh) a fost mai mare cu 58,15% (respectiv, cu aproape 1,932 milioane MWh) raportat la cantitatea totală de gaze naturale convenită prin programele de extracție anexate la contracte pentru această lună (de 3,322 milioane MWh).

‘Din analiza datelor centralizate referitoare la cantitățile de gaze naturale extrase în cursul lunii noiembrie 2024, a rezultat faptul că un număr de 31 beneficiari ai serviciilor de înmagazinare (din totalul de 65 clienți din portofoliul Depogaz) au acționat în mod similar, respectiv au solicitat extracții de gaze naturale din depozite care au depășit programul de extracție (în condițiile în care părțile aveau obligația de a derula Programele de extracție potrivit celor convenite prin Actele adiționale la contracte, cu mențiunea că se puteau admite variații ale cantităților de gaze naturale extrase, față de programele stabilite, în limita a +/- 15%)’, se menționează în raport.

În ceea ce privește cantitățile de gaze naturale extrase din depozite, în luna noiembrie, un număr de șapte mari beneficiari, din totalul de 65 clienți din portofoliul Depogaz, au extras în luna noiembrie o cantitate de gaze naturale cumulată de aproape 4,687 milioane MWh, reprezentând un procent de 89,20% din cantitatea totală de gaze naturale extrasă din depozite în luna respectivă, de peste 5,254 milioane MWh.

‘Cu excepția a doi beneficiari, care au respectat programul de extracție pentru luna noiembrie, cinci mari beneficiari au extras din depozite gaze naturale în cantități foarte mari, depășind cantitățile convenite pentru extracție în luna respectivă cu valori cuprinse între 96.600 MWh și 531.902 MWh, respectiv cu procente cuprinse între 55,65% și 108,86% (marja contractuală fiind de +/- 15%). Cantitatea de gaze naturale extrasă în plus în luna noiembrie (raportat la cantitățile convenite pentru extracție, prin contractele încheiate), cumulat de cei cinci mari beneficiari, a reprezentat un procent de 88,87% din cantitatea totală de gaze naturale extrasă în plus din depozite (de 1.931.949,44 MWh), în luna respectivă’, se mai arată în document.

Reprezentanții Corpului de Control au concluzionat, că, în urma verificării contractelor de înmagazinare încheiate cu principalii beneficiari, ‘se poate aprecia fără echivoc’ faptul că nu au fost respectate prevederile Contractelor încheiate, respectiv Programele de extracție convenite prin Actele Adiționale.

Beneficiarii – operatori economici aveau dreptul, potrivit contractelor încheiate cu Depogaz SRL, să solicite modificarea Programelor de extracție, în cazuri justificate, cu minimum două zile / cinci zile calendaristice înainte de începerea lunii de extracție. Prestatorul – Depogaz SRL avea posibilitatea de a formula observații cu privire la solicitările beneficiarilor.

‘Pentru luna de referință noiembrie 2024 nu au existat solicitări scrise ale operatorilor economici de modificare a programelor de extracție înaintate Depogaz SRL, cu minimum două zile / cinci zile calendaristice înainte de începerea lunii de extracție’, se precizează în raport.

Potrivit sursei citate, culpa Depogaz SRL constă în faptul că nu a făcut opoziție scrisă, în temeiul prevederilor art. 20 din contracte, la cererile operatorilor economici de a extrage cantități de gaze exagerate în raport cu prevederile contractuale (în mod similar cu Notificările transmise în lunile ianuarie și februarie 2025 de operatorii economici atunci când Depogaz SRL nu a mai extras din depozite cantitățile de gaze solicitate de aceștia).

De asemenea, s-a remarcat ‘o inactivitate, o lipsă de reacție a Depogaz SRL’, determinată de interpretarea defectuoasă a clauzelor contractuale și/sau de neobservarea prevederilor Regulamentului aplicabil.

‘Se poate aprecia faptul că, prin modul în care Depogaz SRL și unii operatori economici au acționat în luna noiembrie 2024 și, ulterior, în lunile ianuarie – februarie 2025, s-a creat o perturbare a pieței gazelor din România. Atât Depogaz SRL cât și unii beneficiari ai serviciilor de înmagazinare au încălcat prevederile Regulamentului de programare și funcționare a depozitelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale aprobat prin Ordinul ANRE nr. 141/22 decembrie 2021’, mai scrie în raport.

Acesta semnalează că, până la Notificarea din ianuarie 2025, Depogaz SRL nu a transmis operatorilor economici Notificări referitoare la necesitatea unor restricții, nu și-a adaptat/modificat programele de extracție la situația de fapt, mai ales în ceea ce privește acele depozite de unde au fost extrase cantități mari de gaze în luna noiembrie (Bilciurești și Urziceni), nu a sancționat nerespectarea prevederilor contractului de înmagazinare, nu a transmis părților implicate informații cu privire la eveniment, astfel cum prevede Regulamentul.

‘Apreciem că este necesară monitorizarea permanentă a investițiilor referitoare la extinderea capacităților de depozitare și extracție a gazelor naturale deținute de către Depogaz SRL și informarea săptămânală, în scris, a ministrului Energiei, cu privire la stadiul acestora’, au concluzionat inspectorii.

Aceștia au recomandat respectarea programelor de extracție și a prevederilor Regulamentului de programare și funcționare a depozitelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale de către Depogaz SRL, realizarea unor prognoze zilnice cu cantitățile ce urmează a fi extrase și comunicarea acestora către toți beneficiarii, cu obligația respectării acestora de ambele părți (prestator și beneficiari), fără a se admite abateri semnificative (excepție făcând situațiile de forță majoră).

Altă recomandare vizează analizarea Contractelor de înmagazinare subterană gaze naturale în sensul completării acestora cu clauze referitoare la: situațiile în care beneficiarii transmit nominalizări pentru extracții de gaze în cantități mai mari decât cele prevăzute în programul de extracție, fără notificări prealabile cu 2/5 zile înainte; modul de a acționa al prestatorului, sancțiuni aplicabile beneficiarului, daune interese în situația neîndeplinirii obligațiilor asumate de către beneficiari etc.; obligația de respectare a prevederilor Regulamentului de programare și funcționare a depozitelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale și de către beneficiari.

De asemenea, se recomandă: evaluarea activității Direcției Comerciale și Direcției Înmagazinare de către directorul general, cercetarea disciplinar-administrativă a persoanelor vinovate pentru situația care a intervenit în luna noiembrie 2024 și dispunerea măsurilor care se impun, pentru sancționarea celor vinovați, după caz; evaluarea activității directorului general pentru posibil management defectuos de către Consiliul de Administrație al Depogaz SRL și informarea ministrului Energiei cu privire la rezultatele acestei evaluări și măsurile întreprinse; evaluarea activității membrilor Consiliului de administrație al Depogaz SRL cu privire la activitatea de supraveghere a managementului Depogaz și informarea ministrului Energiei cu privire la rezultatele acestei evaluări și măsurile întreprinse; evaluarea riscurilor în activitatea Depogaz SRL, exercitarea unui control strict și permanent al cantităților de gaze înmagazinate, monitorizarea investițiilor referitoare la extinderea capacităților de depozitare, în sensul respectării termenelor stabilite pentru lucrări și informarea ministrului Energiei.

În urma controlului s-a propus sesizarea Direcției Naționale Anticorupție cu privire la o serie de aspecte constatate de echipa de inspecție și sesizarea Corpului de Control al Prim-ministrului cu o propunere de verificare a destinației cantităților de gaze extrase din depozitele subterane gestionate de Depogaz SRL, în intervalul 1 noiembrie 2024 – prezent.

Ministrul Energiei a anunțat, pe 7 februarie, că a decis să trimită Corpul de Control la Depogaz pentru a verifica dacă regulile sunt respectate, inclusiv programul de extracție.

Cu două zile înainte, Depogaz anunțase un grad de umplere al depozitelor de gaze de 42,8% din capacitatea tehnică de stocare și că, începând de vineri, 7 februarie,va diminua programele agreate de extracție.

‘Având în vedere: gradul de umplere al depozitelor la această dată, de 42,8% din capacitatea tehnică de stocare; gradul de umplere de 26%, respectiv 20% al depozitelor Bilciurești și Urziceni, depozite care asigură aproximativ 75% din capacitatea zilnică de extracție; cantitățile de gaze extrase în luna noiembrie 2024, suplimentar față de programul lunar de extracție agreat cu beneficiarii serviciului de înmagazinare; diminuarea capacității zilnice de extracție în lunile decembrie 2024 – martie 2025, datorită utilizării depozitelor Bilciurești și Urziceni la capacitate ridicată pentru acoperirea nominalizărilor zilnice solicitate de beneficiarii serviciilor de înmagazinare în luna noiembrie 2024; influența gradului de umplere al depozitelor asupra capacității de extracție zilnică, vă aducem la cunoștință că începând cu 7.02.2025 vom fi nevoiți să diminuăm programele agreate de extracție’, au anunțat reprezentanții Depogaz printr-un comunicat postat pe site-ul companiei.

Astfel, în perioada 7-23 februarie 2025 programele de extracție vor fi diminuate cu 20%, în perioada 24-28 februarie cu 40%, 1-12 martie cu 14% și 13-31 martie cu 75%.

Sursa: AGERPRES

Articolul Burduja: În urma raportului de la Depogaz, am solicitat sesizarea DNA, pentru cercetarea faptelor cu aspectul săvârșirii unor infracțiuni apare prima dată în Ecopolitic.

Sursa: Ecopolitic.ro

Citește și:

Activează Notificările OK No thanks