Hotărârile privind angajarea, motivarea, evaluarea, recompensarea, răspunderea disciplinară şi disponibilizarea personalului didactic se vor lua la nivelul unităţii de învăţământ de către Consiliul de administraţie, cu majoritatea voturilor membrilor.
Un amendament în acest sens a fost aprobat, marţi, de Comisia de învăţământ a Camerei Deputaţilor, în cadrul dezbaterilor privind proiectul legii învăţământului preuniversitar.
Forma iniţială a proiectului prevedea că deciziile erau adoptate cu votul a 2/3 din totalul membrilor prezenţi.
Totodată, conform modificărilor aprobate de comisie, Consiliul de administraţie se va întruni lunar sau ori de câte ori este necesar, la solicitarea directorului sau a unei treimi dintre membri. În forma iniţială se stipula la solicitarea directorului sau a două treimi dintre membri.
Potrivit amendamentelor aprobate, cu excepţia directorului şi directorului adjunct, nu poate face parte din Consiliul de administraţie personalul didactic de predare, de conducere, îndrumare şi control, precum şi personalul didactic auxiliar şi administrativ care are şi calitatea de părinte al unui elev înmatriculat în respectiva unitate de învăţământ. De asemenea, nu pot face parte din Consiliul de administraţie persoanele care au fost condamnate pentru o faptă penală săvârşită cu intenţie, până la intervenirea unei situaţii care înlătură consecinţele condamnării sau cadrele didactice care au o sancţiune disciplinară neradiată.
În unităţile de învăţământ vocaţional teologic, Consiliile de administraţie se măresc, suplimentar, cu doi membri, desemnaţi de cultul respectiv.
Au fost aprobate şi o serie de amendamente propuse de PSD conform cărora perioada în care cadrele didactice şi de conducere participă la mobilităţi cu scop de învăţare este considerată perioadă de activitate, iar participanţii beneficiază de toate drepturile salariale din ţară conform legislaţiei în vigoare.
Totodată, conducerea unităţilor de învăţământ are obligaţia de a sprijini participarea elevilor la mobilităţi cu scop educaţional şi să asigure recunoaşterea stagiului sau perioadei petrecute în străinătate ca fiind echivalentă cu perioada de prezenţă la activităţile obişnuite ale şcolii. În acest sens, se vor dezvolta şi aplica metodologii specifice de evaluare a competenţelor dobândite de elevi în timpul stagiului în străinătate, care vor fi aprobate prin ordin al ministrului Educaţiei. Aceste metodologii vor fi folosite pentru a echivala şi recunoaşte competenţele dobândite în străinătate cu cele dobândite în unitatea de învăţământ de origine. De asemenea, conducerea unităţilor de învăţământ va lua măsurile necesare pentru a motiva absenţele elevilor care participă la astfel de mobilităţi şi pentru a permite recuperarea materiei pierdute.
În vederea stimulării participării elevilor la programele internaţionale de mobilitate, Ministerul Educaţiei va promova portofoliul Europass de recunoaştere a perioadei petrecute în străinătate, în cazul finalizării cu succes a stagiului. Actele vor fi incluse în dosarele şcolare ale elevilor şi în documentele oficiale relevante.
La propunerea USR, a fost aprobat un amendament conform căruia Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională va dezvolta servicii de informare, consiliere şi sprijin pentru personalul unităţilor de învăţământ şi pentru elevi, în scopul prevenirii traficului şi consumului de droguri, a delincvenţei şi predelincvenţei juvenile şi a altor comportamente de risc, precum şi a oricărei forme de violenţă în spaţiul şcolar, inclusiv bullying, cyberbullying, hărţuire.
Au fost aduse o serie de modificări şi în ceea ce priveşte atribuţiile autorităţilor locale. Astfel, acestea asigură, împreună cu Direcţiile judeţene de învăţământ preuniversitar şcolarizarea elevilor şi monitorizează participarea la cursuri a acestora pe durata învăţământului obligatoriu, emit avertismente părinţilor şi aplică sancţiuni conform legii.
Totodată, asigură lucrări de investiţii necesare pentru construcţia unor şcoli noi, pentru extinderea şcolilor existente, mansardare, pentru modernizarea spaţiilor destinate desfăşurării de activităţi educaţionale.
De asemenea, autorităţile locale pot să asigure fonduri pentru organizarea şi desfăşurarea olimpiadelor şi a concursurilor şcolare, aprobate prin ordin al ministrului Educaţiei, precum şi pentru acordarea stimulentelor financiare elevilor care au obţinut distincţii, medalii şi premii speciale şi cadrelor didactice care s-au ocupat de pregătirea acestora.
La stabilirea structurii anului şcolar, Ministerul Educaţiei va avea în vedere pentru beneficiarii direcţi ai educaţiei şi formării profesionale care aparţin de un cult religios legal, creştin, acordarea zilelor libere pentru Vinerea Mare – ultima zi de vineri înaintea Paştelui, prima şi a doua zi de Paşti, prima şi a doua zi de Rusalii, în funcţie de data la care sunt celebrate de acel cult.