Deputaţii au dat vot favorabil, marţi, propunerii legislative privind modificarea şi completarea Legii 71/2011, în sensul instituirii normei ca instanţa de judecată să comunice întreg dosarul autorităţii tutelare/Direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, în funcţie de tipul de cerere, în vederea efectuării tuturor cercetărilor, cu consecinţa prezentării unui raport complet, pe baza căruia să poată decide.
Plenul Camerei Deputaţilor a adoptat propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea articolului 229 din Legea 71/2011 pentru punerea în aplicare a Legii 287/2009 privind Codul civil.
S-au înregistrat 276 de voturi ‘pentru’ şi 13 abţineri.
Potrivit unui amendament, până la data intrării în vigoare a reglementării conform căreia organizarea, funcţionarea şi atribuţiile instanţei de tutelă şi de familie se stabilesc prin legea privind organizarea judiciară, atribuţiile instanţei de tutelă referitoare la exercitarea tutelei cu privire la bunurile minorului sau ale interzisului judecătoresc ori, după caz, cu privire la supravegherea modului în care tutorele administrează bunurile acestuia, respectiv numirea curatorului special care îl asistă sau îl reprezintă pe minor la încheierea actelor de dispoziţie sau la dezbaterea procedurii succesorale şi numirea curatorului special prevăzut la art. 167 din Codul civil sunt îndeplinite de instanţele competente potrivit dreptului comun, cu citarea autorităţii tutelare.
Totodată, până la data intrării în vigoare a reglementării conform căreia organizarea, funcţionarea şi atribuţiile instanţei de tutelă şi de familie se stabilesc prin legea privind organizarea judiciară, atribuţiile instanţei de tutelă referitoare la exercitarea tutelei cu privire la bunurile minorului sau ale interzisului judecătoresc ori, după caz, cu privire la supravegherea modului în care tutorele administrează bunurile acestuia revin instanţelor, secţiilor sau,
după caz, completurilor specializate pentru minori şi familie, care comunică cererea, împreună cu întreg dosarul, autorităţii tutelare în vederea efectuării cercetărilor necesare şi prezentării unui raport scris instanţei, în termenul fixat în acest sens.
Persoanele interesate pot adresa direct instanţei de judecată sau autorităţii tutelare, respectiv Direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului cereri privitoare la tutela persoanei ocrotite.
‘Dacă am putea să protejăm persoanele vulnerabile, să balansăm echitabil atribuţiile diverselor organisme care au competenţe în acest domeniu şi în acelaşi timp şi să degrevăm instanţele de judecată – este iar o problemă majoră în România – de ce nu am face? Proceduri vizând persoanele puse sub interdicţie au fost subiectul a două decizii ale CCR. (…) Acest proiect de lege vine să rearanjeze procedura de verificare a modului de gestionare a tutelei interzisului judecătoresc pentru un acces facil, un rezultat rapid şi cât mai eficient posibil. Procedura însăşi de punere sub interdicţie judecătorească încă se află la Ministerul Justiţiei, deşi nu cred că nu este lună în care instanţele şi persoanele fizice să nu ne contacteze să rezolvăm cu celeritate această problemă. Astăzi putem face un pas înainte în ceea ce priveşte acest proiect de lege şi să sperăm că şi reprezentanţii Ministerului Justiţiei ne aud şi trimit doleanţele noastre la minister, astfel încât şi proiectul privind punerea sub interdicţie să fie în curând înregistrat în Parlament’, a declarat deputatul USR Oana Murariu, iniţiator şi autor al amendamentelor.
Camera Deputaţilor este for decizional în cazul acestui proiect.