AcasăStiri generaleCamera Deputaţilor: Modificări la regimul certificatelor verzi

Camera Deputaţilor: Modificări la regimul certificatelor verzi

Camera Deputaţilor a adoptat, miercuri, un proiect de lege referitor la regimul certificatelor verzi aflate în contul producătorului de energie electrică din surse regenerabile şi a celor amânate de la tranzacţionare în situaţia închirierii/înstrăinării centralelor electrice acreditate.

Iniţiativa legislativă modifică şi completează în acest sens Legea 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie.

Potrivit noilor prevederi, prin excepţie de la perioadele de aplicare a sistemului de promovare a energiei electrice produse din surse regenerabile de energie, se conferă dreptul producătorului acreditat sau producătorului căruia i se modifică, întrerupe, retrage sau expiră, după caz, acreditarea inclusiv pentru situaţia înstrăinării a uneia sau mai multor centrale electrice acreditate să obţină certificatele verzi amânate de la tranzacţionare, inclusiv după expirarea perioadei de valabilitate a deciziei de acreditare sau după modificarea, retragerea acreditării pentru una sau mai multe centrale electrice acreditate pentru aplicarea sistemului de promovare prin certificate verzi, precum şi să tranzacţioneze, inclusiv după expirarea perioadei de valabilitate a deciziei de acreditare sau după modificarea, retragerea acreditării pentru una sau mai multe centrale acreditate, până la data de 31 martie 2032, certificatele verzi emise pentru producţia proprie realizată în perioada de valabilitate a deciziei de acreditare.

Producătorii de energie electrică din sursele regenerabile de energie biomasă, biolichide şi biogaz beneficiază de sistemul de promovare stabilit prin prezenta lege numai pentru energia electrică produsă din biomasa utilizată drept combustibil sau materie primă pentru care deţin certificat de origine.

ANRE va elabora cadrul de reglementare pentru recuperarea certificatelor verzi emise necuvenit, inclusiv a numărului de

certificate verzi echivalent dobânzii de recuperare, prevede proiectul.

Conform actului normativ, certificatele verzi aflate în cont, precum şi certificatele verzi amânate de la tranzacţionare ale producătorului de energie electrică din surse regenerabile care înstrăinează o centrală electrică acreditată se pot transfera producătorului care preia centrala electrică respectivă, fără a fi considerată tranzacţie comercială, cu condiţia ca certificatele verzi astfel transferate să fie emise pentru energia electrică produsă şi livrată din centrala electrică care face obiectul înstrăinării.

Certificatele verzi transferate pot face obiectul tranzacţionării şi dobândesc valoare în momentul tranzacţionării lor de către producătorul care preia centrala electrică ce face obiectul înstrăinării, mai stabileşte proiectul.

Acesta mai prevede că pentru energia electrică produsă din surse regenerabile de energie contractată pe piaţa de energie electrică se asigură acces garantat la reţea.

‘Certificatele de origine obţinute de către producătorii de energie din biomasă şi care sunt emise de către autoritatea competentă în condiţiile legii, cu excepţia celor emise ca urmare a unor hotărâri judecătoreşti definitive care prevăd perioada de utilizare a biomasei, pot fi utilizate inclusiv în perioadele ulterioare astfel: cantităţile de biomasă înscrise în certificatul/certificatele de origine care exced consumul înregistrat în perioada indicată pentru care a fost emis certificatul/certificatele de origine pot fi reportate şi alocate în intervale de timp ulterioare’ au mai stabilit deputaţii.

În cazul hotărârilor judecătoreşti definitive, Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice ‘Transelectrica’ – S.A. emite certificate verzi, conform reglementărilor ANRE.

‘Pentru situaţiile în care o instanţă judecătorească dispune sau a dispus printr-o hotărâre definitivă recuperarea de către un

operator economic a unor sume de bani aferente unor certificate verzi pe care le-a achiziţionat într-o perioadă anterioară, ANRE pune în aplicare hotărârea judecătorească definitivă, prin asigurarea plăţilor către respectivul operator economic, până la acoperirea integrală a sumei prevăzute în hotărârea definitivă a instanţei judecătoreşti’, prevede proiectul.

De asemenea, operatorul economic beneficiază, în baza unui mecanism de stabilire a unei cote individuale de achiziţie de certificate verzi instituit prin reglementare ANRE, de o exceptare de la obligaţia de achiziţie de certificate verzi aplicabilă pe o perioadă determinată, care să permită compensarea integrală a sumei prevăzute în hotărârea judecătorească definitivă, prin plăţi lunare efectuate de operatorul economic respectiv la ANRE, ca urmare a plăţilor efectuate de ANRE.

‘Cota obligatorie individuală de achiziţie de certificate verzi reprezintă cota de achiziţie de certificate verzi impusă unui operator economic cu obligaţie de achiziţie de certificate verzi, pentru o perioadă determinată, pentru energia electrică neexceptată estimată a fi facturată, respectiv furnizată, după caz, operatorului economic beneficiar al unei hotărâri judecătoreşti definitive, prin care operatorul economic primeşte suma de bani reprezentând contravaloarea certificatelor verzi achiziţionate într-o perioadă anterioară, până la concurenţa cu suma prevăzută în hotărârea judecătorească, inclusiv accesoriile la această sumă. Valoarea unei tranşe lunare pe care operatorul economic o plăteşte la ANRE trebuie să nu depăşească valoarea lunară a certificatelor verzi exceptate suplimentar pentru operatorul economic, prin stabilirea unei cote obligatorii individuale de achiziţie de certificate verzi’, mai stipulează actul normativ.

Potrivit acestuia, ‘în cazul în care operatorul economic se află în procedură de insolvenţă, instanţa naţională ce derulează respectiva procedură de insolvenţă va asigura punerea în executare imediată şi efectivă, cu prioritate, a plăţilor la ANRE prevăzute, prin înscrierea creanţei respective în tabelul creanţelor, împreună cu dobânda aferentă, cu rang de creanţă bugetară, în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă’.

Camera Deputaţilor este for decizional pentru acest act normativ.

Citește și:

Activează Notificările OK No thanks