Camera Deputaţilor a adoptat, miercuri, cu 189 de voturi ‘pentru’, 74 ‘împotrivă’ şi 10 abţineri, proiectul legii învăţământului superior.
Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a declarat, în plen, că ‘legea învăţământului superior cuprinde o serie de reforme importante pentru mediul academic menite să sprijine studenţii pe tot parcursul lor şi să dezvolte calitatea programelor oferite’.
‘Împreună am introdus măsuri menite să reducă şi să combată abandonul universitar, pilon inclus, aşa cum ştiţi, şi în legea învăţământului preuniversitar. Se înfiinţează programul naţional de reducere a abandonului universitar care vizează creşterea retenţiei studenţilor din instituţiile de învăţământ superior şi prevede măsuri pentru a sprijini tranziţia de la liceu către universitate. Mai mult, propune măsuri pentru reînmatricularea studenţilor de tip a doua şansă. Ca o noutate, a fost consolidat învăţământul superior dual tocmai pentru a lega mai bine universităţile de nevoia pieţei muncii şi pentru a permite mediului privat, angajatorilor să aibă un rol mai important în formarea la acest nivel. Această măsură se bucură, inclusiv, de o alocare consistentă din fonduri europene’, a afirmat Deca.
Ea a menţionat că proiectul prevede alinierea sistemul de învăţământ superior românesc la bunele practici internaţionale, prin încurajarea schimburilor de experienţă, mobilitatea prin programul naţional pentru internaţionalizare universitară.
‘În aceeaşi lege există o serie de norme de etică şi deontologie universitară clar stabilite şi bine diferenţiate. Am introdus un sistem clar şi bine definit de sancţiuni aplicabile tuturor părţilor implicate în procesul educaţional. În paralel, aceste politici de etică şi deontologie vor fi transpuse într-un cod cadru de etică şi deontologie universitară pe baza cărora fiecare universitate din România îşi va adapta propriul cod. Am transparentizat şi procedura de acordare şi eventuală anulare a titlurilor de doctori. În această privinţă putem menţiona că toate tezele de doctorat vor fi publicate pe o platformă naţională pentru 90 de zile calendaristice înainte de a fi susţinute. Vom da şansa celor interesaţi să consulte toate tezele ce urmează a fi susţinute şi, dacă există suspiciuni, să poată fi incluse în procesul de susţinere şi judecarea tezei. Vom întări astfel prevenţia în ceea ce priveşte fenomenul plagiatului’, a mai spus Deca.
Proiectul prevede, între altele, că durata mandatului de rector este de 5 ani şi că o persoană nu poate ocupa funcţia de rector la aceeaşi instituţie de învăţământ superior pentru mai mult de două mandate. În calculul numărului maxim de mandate se vor lua în considerare şi mandatele de 5 ani incomplete, întrerupte în urma demisiei, demiterii sau suspendării.
Actul normativ adoptat nu precizează durata mandatelor prorectorilor, decanilor şi prodecanilor, directorilor general administrativ, directorul şcolii doctorale, fiind eliminată, prin proiectul iniţial, prevederea potrivit căreia în Carta universitară se menţiona numărul maxim de mandate pe care aceeaşi persoană le poate ocupa într-o instituţie de învăţământ superior pentru funcţiile de conducere, cu excepţia rectorilor.
Totodată, deputaţii au mai stabilit că nu vor fi considerate abateri de la normele de etică ‘diferenţele de concepţie teoretică, experimentală sau practică, erorile materiale de citare, diferenţele de interpretare a datelor, precum şi diferenţele de opinie’.
Alte prevederi adoptate se referă la faptul că sumele rămase din facilităţi de transport pentru studenţi şi din bursele neridicate în termen vor putea fi utilizate în următorii ani şi pentru investiţii la infrastructura de cămine, cantine.
Un alt text adoptat prevede sancţiuni cu amendă în cuantum de la 100.000 lei la 200.000 de lei pentru persoanele fizice sau juridice care pun la dispoziţia studenţilor, studenţilor doctoranzi, cursanţilor contra cost, prin internet, prin reţele de socializare sau servicii de comunicare electronică, în scopul însuşirii fără drept a calităţii de autor pentru lucrări ştiinţifice, referate, lucrări pentru examenele de evaluare pe parcurs, precum şi de finalizare a studiilor universitare de licenţă, masterat şi/sau de doctorat.
Camera Deputaţilor este primul for sesizat, Senatul este decizional.