AcasăStiri generaleCamera Deputaţilor: Transportul rutier de persoane - liberalizat prin servicii regulate interjudeţene

Camera Deputaţilor: Transportul rutier de persoane – liberalizat prin servicii regulate interjudeţene

Transportul rutier de persoane va fi liberalizat prin servicii regulate interjudeţene, au decis luni deputaţii, prin adoptarea unui proiect de lege pentru reglementarea, modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului 27/2011 privind transporturile rutiere.

S-au înregistrat 192 de voturi ‘pentru’, 46 de voturi contra şi trei abţineri.

Iniţiativa legislativă urmăreşte, potrivit expunerii de motive, liberalizarea transportului rutier de persoane prin servicii regulate

interjudeţene.

Potrivit proiectului, autorizaţia de transport naţional de persoane este documentul pe baza căruia operatorul de transport rutier are dreptul să efectueze operaţiuni de transport rutier naţional contra cost de persoane prin servicii regulate interjudeţene sau servicii regulate speciale interjudeţene, pe un anumit traseu.

Programul de transport pentru serviciile regulate interjudeţene reprezintă programul întocmit şi aprobat de autoritatea competentă, prin care se stabilesc traseele, graficele de circulaţie, numărul autovehiculelor necesare, precum şi capacitatea de

transport minimă în vederea efectuării transportului rutier contra cost de persoane prin servicii regulate interjudeţene până la data de 30.06.2023.

Capacitatea de transport a autovehiculului este dată de numărul de locuri pe scaune înscris în certificatul de clasificare pe stele sau categorii.

Reţeaua de mobilitate rutieră naţională reprezintă, potrivit proiectului de lege, totalitatea curselor efectuate pe teritoriul României de operatorii de transport rutier în baza autorizaţiilor de transport naţional de persoane eliberate pentru servicii regulate interjudeţene.

Potrivit proiectului, începând cu 1 iulie 2023, transportul rutier contra cost de persoane interjudeţean se efectuează

de către operatorii de transport rutier numai cu autobuze la bordul cărora se află, pe toată durata transportului, o copie conformă a licenţei comunitare, autorizaţia de transport naţional de persoane însoţită de graficul de circulaţie în cazul serviciilor regulate interjudeţene şi regulate speciale interjudeţene sau documentul de transport corespunzător serviciilor ocazionale, după caz.

Tot de la 1 iulie 2023, serviciile regulate interjudeţene şi regulate speciale interjudeţene se pot efectua de către operatorii de transport rutier numai în baza autorizaţiei de transport naţional de persoane însoţită de graficul de circulaţie anexă aferent cursei regulate interjudeţene pentru care a fost emisă aceasta, respectiv de graficul de circulaţie anexă aferent curselor respectivului serviciu regulat special interjudeţean.

Pe autorizaţia de transport naţional de persoane se vor menţiona minimum următoarele informaţii: tipul serviciului; denumirea traseului; perioada de valabilitate. În cazul serviciilor regulate interjudeţene, perioada de valabilitate maximă a autorizaţiei de transport naţional de persoane este de 3 ani.

Autorizaţia de transport naţional de persoane pentru servicii regulate speciale interjudeţene este eliberată operatorului de transport care a încheiat contractul cu beneficiarul transportului. Cererile de eliberare a autorizaţiilor de transport naţional de persoane se depun cu minimum 90 de zile înainte de data expirării valabilităţii acestora.

Staţiile intermediare care nu asigură menţinerea şi stimularea concurenţei şi a unui mediu concurenţial normal vor fi eliminate din graficul de circulaţie.

Deputatul USR Ionuţ Moşteanu a criticat proiectul, apreciind că acesta este ‘pentru o mafie a transportului public protejată politic’.

‘A dispărut interesul public şi interesul public este acela al unui transport decent, predictibil, în condiţii civilizate şi la un preţ bun. (…) România dovedeşte încă odată că PNL şi PSD nu pot face acest lucru – un transport civilizat’, a susţinut Moşteanu, care a arătat că partea de serviciu public ar fi trebuit subvenţionată de stat.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat, Camera Deputaţilor fiind for decizional.

Citește și:

Activează Notificările OK No thanks