Plenul Camerei Deputaţilor a adoptat un proiect de lege cu privire la stabilirea metodelor de evaluare a efectelor dăunătoare ale zgomotului ambiental, fiind evidenţiate patru noi aglomerări de peste 100.000 de locuitori – Vaslui, Drobeta-Turnu Severin, Piatra Neamţ şi Râmnicu Vâlcea, pentru care este nevoie de realizarea hărţilor strategice de zgomot.
Proiectul este iniţiat de Guvern şi are ca obiect de reglementare transpunerea unei directive europene în ceea ce priveşte stabilirea metodelor de evaluare a efectelor dăunătoare ale zgomotului ambiental.
‘Ca urmare a unor date statistice furnizate de Institutul Naţional de Statistică, reiese că faţă de aglomerările deja stabilite există patru noi aglomerări – municipiul Vaslui, municipiul Drobeta-Turnu Severin, municipiul Piatra Neamţ şi municipiul Râmnicu Vâlcea – care înregistrează o populaţie mai mare de 100.000 de locuitori şi pentru care este necesar să se introducă obligaţia realizării hărţilor strategice de zgomot şi planurilor de acţiune’, se arată în expunerea de motive a proiectului de lege.
Iniţiatorul mai spune că, deoarece prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă se achiziţionează staţii fixe de monitorizare a zgomotului, este necesar să fie introduse anumite responsabilităţi pentru autorităţile pentru protecţia mediului, pentru operatorii economici care desfăşoară activităţi industriale şi pentru autorităţile administraţiei publice locale.
‘Măsurile de gestionare şi reducere a zgomotului sunt adresate cu prioritate situaţiilor identificate prin depăşirea oricărei valori-limită în vigoare şi utilizând şi alte criterii alese în acest scop şi se aplică celor mai importante zone stabilite în acest mod prin realizarea cartării strategice de zgomot. Hărţile strategice de zgomot şi planurile de acţiune se transmit agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului: pentru traficul rutier şi de tramvaie desfăşurat pe drumurile din interiorul aglomerărilor, pentru traficul rutier desfăşurat pe drumurile principale din interiorul aglomerărilor aflate în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale, pentru traficul feroviar desfăşurat pe căile de rulare a tramvaielor din interiorul aglomerărilor aflate în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale, pentru amplasamentele aflate în interiorul aglomerărilor, unde se desfăşoară activităţile industriale prevăzute în anexa nr.l Ia Lege nr.278/2013’, se arată în proiect.
Proiectul de lege a fost adoptat şi de Senat iar Camera Deputaţilor este for decizional în acest caz.