Capitalul social al Societăţii de Transport Bucureşti (STB) va fi majorat cu 301 milioane lei, conform unei hotărâri aprobate de marţi de Consiliul General al Capitalei, cu 31 de voturi ‘pentru’ şi 18 abţineri.
Drept urmare, capitalul social al STB va fi în valoare de 477.000.000 lei, deţinut de municipalitatea bucureşteană în proporţie de 99,89%) şi de judeţul llfov – 0,11%.
Prezent luni în şedinţa Comisiei de transporturi, directorul general al STB, Adrian Criţ, preciza că investiţiile vizează construirea unei autobaze electrice în Giuleşti şi modernizarea a peste 70 de tramvaie.
Potrivit acestuia, STB vizează construirea unei autobaze electrice în Giuleşti, pe un teren aflat în proprietatea societăţii – 42.000.000 lei; modernizarea a 50 de tramvaie V3A – 176.300.000 lei; reparaţii capitale pentru patru caroserii de tramvaie V3A – 3.225.808 lei; reparaţii generale pentru patru caroserii de tramvaie – 7.541.000 de lei; modernizarea a 20 de tramvaie Tatra – 65.450.000 de lei; finalizarea unui tramvai Bucur LF – 6.800.000 de lei.
‘Practic, prin modernizare se va schimba şi echipamentul de tracţiune. Toate tramvaiele vor fi transformate în tramvaie cu accesibilitate sporită, cu podeaua la nivelul peronului pentru o porţiune de cel puţin 35% din întreaga suprafaţă a tramvaiului şi dotarea cu sisteme de climatizare pentru salonul pasagerilor şi cabina manipulantului’, a spus directorul STB.
El menţiona că societatea are în prezent nevoie de 400 de tramvaie, iar pe lângă cele care vor fi achiziţionate este necesară modernizarea celor aflate în exploatare.
‘Prin modernizare înţelegem o transformare capitală a acestor vehicule, astfel încât ele să satisfacă toate cerinţele calitative pentru un transport civilizat în Capitală. Noi nu mai vrem să avem nişte tramvaie care să arate ca în anii ’80, asta e clar. Ne trebuie nişte tramvaie modificate. (…) La uzina de reparaţii deja avem prototipul tramvaiului V3A cu podea parţial coborâtă care va utiliza pentru prima dată în exterior fibra de sticlă, ceea ce oferă posibilitatea unei întreţineri mult mai bune a tramvaiului şi nu va mai avea rugină pe caroserie. De asemenea, şi interioarele sunt făcute tot din fibră de sticlă şi avem alte soluţii constructive care, pe de o parte, să reducă costurile şi, pe de altă parte, să dea o durată de viaţă mult mai mare tramvaiului’, a explicat Criţ.
În referatul de aprobare a proiectului se reaminteşte că, în august 2022, STB a fost împuternicită să efectueze Testul Investitorului Privat Prudent, în vederea majorării capitalului social cu 301.644.000 lei, ‘cu scopul de a determina dacă societatea beneficiază de un avantaj pe care nu 1-ar fi obţinut în condiţii normale de piaţă şi dacă Municipiul Bucureşti, prin CGMB, acţionează ca un investitor privat prudent’ în economia de piaţă.
Concluzia Testului Investitorului Privat Prudent a fost că participarea CGMB la majorarea de capital social nu este un ajutor de stat.