Curtea Constituţională a României urmează să discute pe 13 decembrie sesizarea preşedintelui Klaus Iohannis asupra legii care prevede obligaţia comercianţilor care oferă servicii de alimentaţie publică de a obţine un acord de funcţionare de la Primăria în a cărei rază teritorială îşi desfăşoară activitatea, au precizat, joi, pentru AGERPRES, oficiali ai CCR.
Şeful statului a trimis, joi, Curţii Constituţionale o sesizare asupra actului normativ ce vizează completarea Ordonanţei Guvernului 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă.
Preşedintele Klaus Iohannis arată că, în forma iniţiatorilor, intervenţia legislativă viza crearea cadrului legal pentru existenţa unor case de marcat în incinta supermagazinelor şi/sau hipermagazinelor dedicate numai familiilor însoţite de copil/copii minori.
El menţionează că, prin amendamentele admise în Camera Deputaţilor, for decizional, legea a fost completată cu o serie de prevederi referitoare la acordul de funcţionare pentru desfăşurarea unor servicii de alimentaţie publică. Astfel, a fost definit acordul de funcţionare, au fost stabilite documentele în baza cărora acesta poate fi obţinut şi au fost introduse dispoziţii cu privire la suspendarea activităţii comerciantului şi la situaţiile în care se poate solicita anularea acordului de funcţionare.
‘Prin modul de adoptare, dar şi prin conţinutul normativ al Legii pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă apreciem că legea contravine dispoziţiilor art. 1 alin. (5), art. 61 alin. (2) şi art. 75 din Constituţie’, spune şeful statului.
Iohannis invocă motive de neconstituţionalitate extrinsecă, respectiv încălcarea principiului bicameralismului consacrat de art. 61 alin. (2) şi art. 75 din Constituţie.
Şeful statului precizează că, în forma iniţiatorilor, propunerea legislativă conţinea un singur articol referitor la completarea art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă cu un nou punct ce viza definiţia casei de marcat prioritară pentru familii din supermagazine/hipermagazine.
Legea a fost adoptată tacit de Senat în forma propusă de iniţiatori, după ce termenul de adoptare a fost depăşit. Camera Deputaţilor a adoptat legea, pe 11 octombrie, cu cinci amendamente adoptate din opt admise iniţial, potrivit raportului Comisiei pentru industrii şi servicii.
Amendamentele vizează definirea acordului de funcţionare şi a elementelor obligatorii ale acordului de funcţionare, enumerarea situaţiilor în care acesta poate fi suspendat, respectiv a situaţiilor în care se poate cere anularea acordului de funcţionare.
Totodată, se stabilesc norme tranzitorii. Astfel, operatorii economici prevăzuţi de Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 care au plătit taxa pentru emiterea acordului de funcţionare şi ale căror acorduri de funcţionare au fost emise şi sunt valabile la data intrării în vigoare a legii vor putea solicita prelungirea acordului de funcţionare, potrivit dispoziţiilor legii criticate, după expirarea termenului pentru care au fost emise.
În acest context, şeful statului arată că în Camera decizională s-a adoptat o altă formă a legii, cu un conţinut semnificativ diferit şi o formă diferită, creându-se un nou cadru normativ ce instituie o procedură detaliată referitoare la acordul de funcţionare.
‘Apreciem că, în cazul de faţă, Camera Deputaţilor a realizat o modificare de ordin cantitativ care, prin ea însăşi, este de natură să determine încălcarea principiului bicameralismului, deoarece aceasta este însoţită de modificări de concepţie a reglementării’, apreciază Iohannis.
Preşedintele invocă şi motive de neconstituţionalitate intrinsecă – încălcarea principiului legalităţii consacrat de art. 1 alin. (5) din Constituţie.
‘Prin conţinutul său normativ, Legea pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă conţine o serie de dispoziţii neclare, de natură a genera confuzii în aplicare, cu implicaţii directe asupra modului de exercitare a libertăţii economice, consacrate de art. 45 din Constituţie’, indică şeful statului.
El consideră că norma privind instituirea unei competenţe legate a organului care a eliberat autorizaţia de funcţionare şi posibilitatea suspendării activităţii comerciantului de către primar, iar nu obligaţia dispunerii suspendării, la propunerea organului constatator, este neclară şi din perspectiva tipului de competenţă a autorităţii locale reglementată de lege într-o astfel de situaţie.
Preşedintele Klaus Iohannis solicită CCR să admită sesizarea de neconstituţionalitate şi să constate că Legea pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă este neconstituţională.