Preşedintele Senatului, Florin Cîţu, le-a recomandat, marţi, profesorilor să-i îndrume pe elevi în lumea lecturii, să le insufle ‘microbul’ cititului, astfel încât copiii şi tinerii să citească ‘de plăcere şi nu cu forţa’, aşa cum se întâmpla în perioada de dinainte de 1989.
Cu prilejul Zilei Naţionale a Lecturii, Comisia de învăţământ din Senat, în parteneriat cu Biblioteca Metropolitană Bucureşti şi Centrul Cultural UNESCO ‘Mihai Eminescu’, a organizat dezbaterea ‘Tu ce (mai) citeşti?’, la care au participat parlamentari, scriitori şi elevi din clasele a VI-a şi a IX-a de la Colegiul Naţional ‘Tudor Vianu’.
‘M-aţi provocat să vă prezint ceea ce citesc zilele acestea. Am fost sincer, ca de obicei. M-aţi prins într-un moment în care recitesc nişte cărţi, nimic nou de adăugat (…). Ştiu că există o dezbatere nu numai în România, dar şi la nivel internaţional – dacă mai citeşte cineva, acum, cu tehnologia şi dacă acest lucru ne afectează sau nu pe termen lung. Personal, vă spun că eu am făcut trecerea. Citesc atât în format electronic, cât şi în format clasic. Deci, se poate. Nu văd un risc. Am o singură observaţie de făcut. Trebuie cultivat acest microb, de mic, de tânăr, şi să aveţi şansa să nu fie cultivat cu forţa, aşa cum a fost când am crescut eu înainte de 1989, ci de plăcere. Vă spun sincer, am început să citesc mai mult după ce am terminat şcoala, de plăcere, decât atunci când eram în şcoală. Este o observaţie pe care profesorii de astăzi, dacă vor să o ia în calcul ar fi bine, să încerce să vă întrebe, atunci când e vorba de lectură sau să lucraţi împreună, pentru că de fiecare dată când ceva este forţat, nu va ieşi bine’,
le-a spus Cîţu elevilor prezenţi.
Potrivit preşedintelui Senatului, în cazul cărţilor, formatul clasic sau cel electronic este la fel de bun pentru lectură.
‘Nu contează dacă este formatul clasic sau electronic, oricare este bun. Acum nu vă daţi seama, dar veţi vedea în viitor că atunci când viaţa din jurul vostru este plină de tot felul de provocări, te ajută foarte mult să îţi iei câteva ore şi să intri într-o altă lume – o lume imaginată de cineva, o lume interesantă şi să vezi cum se derulează lucrurile acolo. Veţi vedea că vă ajută foarte mult să rezolvaţi provocările pe care le aveţi în jur. Cititul nu este doar despre a învăţa, despre şcoală, ci este vorba de a încerca să te defineşti ca persoană. La acest lucru ajungi, la a te defini ca persoană, atunci când faci lucrurile de plăcere. Ştiu discuţia despre teme… (…) Sper să ajungeţi să apreciaţi cititul, lectura pentru voi înşivă. În momentul acela veţi fi fericiţi şi veţi vedea că lucrurile se vor aşeza în jurul vostru’, a adăugat Cîţu.