Guvernul maghiar interesat de racordarea viitorului drum expres Arad-Oradea la reţeaua ungară de autostrăzi şi drumuri expres, iar joncţiunea ar urma să aibă loc în zona localităţii Salonta, a anunţat, joi, preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Arad, Iustin Cionca, care a avut discuţii în acest sens cu omologul de la Consiliului Judeţean Békés.
Potrivit lui Cionca, conectarea M44 (Ungaria) la drumul expres Arad-Oradea se va putea realiza pe ruta Békéscsaba-Sarkad-Kötegyán-graniţă-Salonta. Aceasta este considerată varianta optimă de către partea ungară, din cauza restricţiilor de mediu din lunca Crişului Alb şi Crişului Negru.
‘Partea maghiară m-a informat că demarează un studiu tehnic pentru analizarea circumstanţelor şi condiţiilor racordării M44 la drumul expres Arad-Oradea. Rezultatul studiului va fi transmis Consiliilor Judeţene Arad şi Bihor, respectiv Guvernului României. Un astfel de record ar fi posibil prin crearea unui nou punct de trecere a frontierei. În Ungaria, drumul expres este construit deja până la Lakitelek, deci ar mai rămâne de realizat doar câţiva kilometri până la graniţă. Aşa cum am afirmat permanent, drumul expres Arad-Oradea creează dezvoltare, iar oportunitatea sa a fost recunoscută foarte rapid şi de autorităţile de la Budapesta. Prin conectarea acestui drum la reţeaua maghiară de drumuri expres şi autostrăzi, putem spune că drumul expres Arad-Oradea ar dobândi nu doar o importanţă zonală, ci una euroregională’, a declarat Iustin Cionca.
În Ungaria a fost constituit Grupul de Lucru al Conectării Drumurilor Expres Ungaria-România, condus de Zsolt Thorockay, din cadrul Ministerului Inovaţiei şi Tehnologiei. Grupul s-a reunit la Gyula, Ungaria, unde a fost luată în discuţie joncţiunea cu drumul expres Arad-Oradea.
Ordinul de începere pentru elaborarea studiului de fezabilitate pentru drumul expres Arad-Oradea a fost dat în august 2021. Până în prezent, au fost elaborate analiza multicriterială şi studiul arheologic şi a fost stabilită varianta de traseu. Sunt în curs de elaborare documentaţiile privind ocuparea terenurilor, studiul de evaluare a impactului asupra mediului, planurile urbanistice zonale, documentaţiile pentru obţinerea unor avize şi acorduri.
În octombrie 2021, autorităţile au anunţat că traseul viitorului drum, stabilit de CJ Arad şi CJ Bihor, a fost avizat de Comisia Tehnico-Economică a Ministerului Transporturilor, valoarea estimată a proiectului fiind de 1,38 miliarde euro.
‘Ne dorim ca până în primăvara anului viitor studiul de fezabilitate să se finalizeze. Pentru asta, este important ca furnizorii de utilităţi să colaboreze cu noi. Ne dorim ca în primăvara anului 2023 să avem un contract cu un constructor care să poată începe lucrările. Durata de execuţie va fi de 36 de luni, deci în anul 2026 am putea deja circula pe drumul expres Arad – Oradea’, spunea, în 1 octombrie, Iustin Cionca.
Lungimea drumului va fi de 119 kilometri, având două benzi pe sens, 75 de pasaje supraterane, poduri peste cursuri de apă şi intersecţii cu alte drumuri.
Şoseaua va trece prin localităţile Arad, Şofronea, Zimandu Nou, Şimand, Socodor, Chişineu-Criş şi Zerind, iar în Bihor va trece prin localităţile Avram Iancu, Ciumeghiu, Salonta, Mădăras, Cefa, Gepiu, Sânnicolau Român, Nojorid, Sântandrei şi Oradea.
Drumul expres ocoleşte municipiul Arad pe partea de nord-vest şi face joncţiunea cu varianta de ocolire Arad la nivel de autostradă în nodul rutier proiectat la intersecţia variantei de ocolire cu DN 7.
Proiectul va fi realizat de cele două judeţe în parteneriat cu Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) prin accesare de fonduri europene nerambursabile.