Comisia parlamentară specială pentru legile Justiţiei a finalizat, miercuri, dezbaterile pe articole la proiectul privind organizarea judiciară, iar votul pe raport urmează să fie dat lunea viitoare, de la ora 12,00.
Parlamentarii din comisie au păstrat, în mare parte, prevederile propuse de Guvern, fiind adoptate doar o serie de amendamente tehnice.
Potrivit unuia dintre amendamentele adoptate, hotărârile judecătoreşti pot fi semnate şi cu semnătură electronică calificată.
Propunerea urmăreşte asigurarea celerităţii în semnarea hotărârii judecătoreşti, în situaţii cu caracter excepţional precum pandemii, stare de război, urgenţă sau alertă.
‘Prin implementarea semnăturii electronice autorizate în cazul hotărârii judecătoreşti se vor restrânge situaţiile la care judecătorii care au participat la judecarea cauzei sunt împiedicaţi să semneze hotărârile judecătoreşti, ceea ce ar atrage semnarea acestora de către preşedintele instanţei care nu a fost membru în complet’, se explica în motivarea amendamentului.
Membrii comisiei au mai adoptat un amendament la capitolul dispoziţii tranzitorii.
‘Dispoziţiile prezentei legi privind implementarea dosarului electronic naţional la nivelul instanţelor judecătoreşti se aplică de la 1 ianuarie 2024. Până la data prevăzută în alineatul 1, prin Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea administrativă a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi Regulamentul de ordine interioară al instanţelor judecătoreşti, se pot adopta reguli adecvate privind implementarea la nivelul instanţelor judecătoreşti a unor aplicaţii informatice, de natură să permită, cu respectarea legii, accesul părţilor, prin internet, la dosarul cauzei, comunicarea electronică a actelor de procedură, precum şi posibilitatea depunerii, în aceeaşi modalitate, a unor acte la dosarul cauzei’, stipulează acest amendament.
Preşedintele comisiei, Gabriel Andronache, a informat că o nouă şedinţă va avea loc joi, de la ora 13,00, când vor începe dezbaterile pe proiectul privind statutul judecătorilor şi procurorilor.