O barcă de tip monoxilă, cu o vechime de aproximativ 800 de ani, descoperită întâmplător în vara anului 2015, la Ostrov şi intrată în administrarea Muzeului de Istorie Naţională şi Arheologie Constanţa în anul 2020, a fost expusă în incinta Gării Maritime din Constanţa.
‘După un traseu administrativ sinuos, un important artefact medieval, o barcă de tip monoxilă, descoperită întâmplător în vara anului 2015 la Ostrov, judeţul Constanţa, de un grup de pescari, a intrat în administrarea Muzeului de Istorie Naţională şi Arheologie Constanţa în vara anului 2020. Din momentul descoperirii (2015) şi până în vara anului 2023, monoxila a fost depozitată în bolta XI a Edificiului roman cu mozaic. Intrarea în proces de reabilitare a acestui monument (prin proiectul Restaurarea, conservarea, amenajarea şi punerea în valoare a Edificiului roman cu mozaic, cod SMIS 116049, implementat de Consiliul Judeţean Constanţa) a determinat necesitatea identificării unui nou loc de depozitare şi, eventual, de expunere a acestui valoros artefact, fapt deloc uşor, având în vedere dimensiunile acestuia (9 m lungime). Pornind de la o idee a unui cunoscut om de presă, printr-un efort conjugat şi un dialog constructiv purtat între conducerile a trei instituţii emblematice pentru judeţul Constanţa, Administraţia Porturilor Maritime S.A., Consiliul Judeţean şi Muzeul de Istorie Naţională şi Arheologie, s-a găsit soluţia de depozitare şi expunere a monoxilei în incinta Gării Maritime din Constanţa. Spaţiul generos, bine luminat şi bine climatizat, fără variaţii majore de temperatură şi umiditate, face ca soluţia identificată să fie optimă’, se arată într-un comunicat de presă remis miercuri de Muzeul de Istorie Naţională şi Arheologie Constanţa.
Potrivit sursei citate, în prezent, în muzeele din România sunt expuse monoxile la Muzeul Naţional al Marinei Române din Constanţa, Muzeul Judeţean de Istorie şi Arheologie din Ploieşti, Muzeul de Artă din Satu Mare, Muzeul Etnografic al Moldovei din Iaşi şi Palatul Cultural din Arad, cea din Gara Maritimă fiind cea mai veche descoperită în România.
‘Vechimea lemnului din care este construită barca a fost atestată prin analize de C14, realizate la Institutul de Fizică Atomică de la Măgurele, astfel că datarea bărcii a fost stabilită în secolele XII – XIII (o vechime de aprox. 800 de ani). Obiectul face parte din patrimoniul cultural naţional, ca bun de importanţă tehnică, fiind în procedură de clasare în categoria Tezaur a patrimoniului cultural naţional. Ambarcaţiunea are formă albiată şi este realizată prin scobirea unui trunchi de arbore, având o lungime de aprox. 8,80 m, lăţime maximă de 0,80 m şi înălţime de aprox. 0,70 m. Prezintă trei praguri de lemn, constituite din acelaşi trunchi de copac, structura pupa începând de la aprox. 0,40 m de la ultimul prag. Etimologia cuvântului ‘monoxilă’ este de origine greacă, provenind din cuvintele monos = unic, singur; xylos = lemn. Aceste ambarcaţiuni erau realizate printr-un anumit procedeu: se nivela, prin cioplire, partea de sus, apoi se puneau legături de paie cărora li se dădea foc. Jăraticul era îndepărtat şi se continua procesul de ardere, până la un anumit moment, când trebuia delimitată zona de la pupa, unde se sprijineau picioarele marinarilor, pentru a avea stabilitate, apoi se finisa prin cioplire cu tesla, barda sau cuţitoaia. În ţara noastră, acest tip de ambarcaţiune s-a folosit din cele mai vechi timpuri pe cursurile apelor curgătoare, mai ales pe Dunăre, şi până târziu în secolul XIX’, se arată în comunicat.
Reprezentanţii Muzeului de Istorie Naţională şi Arheologie Constanţa mai precizează că, ‘pe lângă ajutorul oferit, conducerea Administraţiei Porturilor Maritime S.A. a înţeles pe deplin, şi a acţionat în consecinţă, importanţa cooperării în vederea sprijinirii culturii şi patrimoniului, local, dar de importanţă naţională’.
‘Barca tip monoxilă şi-a găsit cea mai potrivită gazdă – Portul Constanţa. Cât va fi nevoie, Gara Maritimă îi va fi casă celui mai vechi obiect plutitor făcut de mâna omului şi descoperit pe teritoriul României, strămoş al navelor de acum. Înţelegem importanţa acestui bun care face parte din patrimoniul cultural naţional şi suntem încântaţi că am putut să îl aducem, chiar şi temporar, în sediul companiei’, a declarat directorul general al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, Florin Vizan.
‘Operaţiunea de mutare a monoxilei, deşi a durat numai 3 ore, a fost complexă şi laborioasă, necesitând luni bune de pregătire – fie şi dacă ne referim numai la construirea suporturilor de metal, special concepute pentru a susţine barca, identificarea unui vehicul de transport cu dimensiuni corespunzătoare, întocmirea documentaţiei aferente şi, mai ales, identificarea oamenilor potriviţi pentru această operaţiune. Şi aici am apelat la ajutor şi am găsit, şi mulţumim acelor oameni şi în acest mod. Astfel, un fapt aparent banal (mutarea unei bărci) a coagulat în jurul ideii de protejare a patrimoniului cultural şi a moştenirii noastre istorice, a istoriei noastre, în esenţă, instituţii şi oameni, care au colaborat în vederea unui scop comun. Odată deschis acest drum, sperăm ca şi pe viitor să existe această colaborare şi această deschidere spre colaborare, atât a instituţiilor implicate în acest caz, cât şi a altora. Încă o dată, mulţumim public Administraţiei Porturilor Maritime S.A. Constanţa, Consiliului Judeţean Constanţa, Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Constanţa şi Grupului pentru Jurnalism, Cultură şi Comunicare Constanţa, pentru ajutorul acordat şi pentru colaborare’, se menţionează în comunicat.
‘Avem responsabilitatea şi datoria de a ne proteja mărturiile istorice şi de a valorifica şi promova întreaga moştenire culturală dobrogeană. Un astfel de artefact merită să fie conservat şi expus într-un spaţiu cultural adecvat, care să îl protejeze şi să îl pună în valoare. Am încercat, împreună cu specialiştii Muzeului de Istorie Naţională şi Arheologie Constanţa, să găsim cea mai bună soluţie privind expunerea acestei piese arheologice, pe cât de valoroasă, pe atât de capricioasă din punct de vedere al condiţiilor exigente de conservare şi protejare. Găzduirea monoxilei în incinta Gării Maritime Constanţa este o soluţie provizorie, dar care respectă cu stricteţe aceste condiţii. Mulţumesc reprezentanţilor Administraţiei Porturilor Maritime S.A. şi tuturor celor care au înţeles importanţa protejării acestei moştenirii culturale şi ne-au acordat suportul lor necondiţionat. Cu siguranţă, următoarea decizie pe care o vom lua, va pune capăt acestui traseu anevoios şi va oferi, pe lângă protecţia artefactului, şi posibilitatea de a fi admirat de public la justa lui valoare’, a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa, Mihai Lupu. AGERPRES / (AS – autor: Ecaterina Ignat, editor: Antonia Niţă)