Compania Naţională Administraţia Canalelor Navigabile (CNACN) a gestionat, în perioada 2019 – 2020, proiecte cu fonduri europene, prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) 2014 – 2020, în valoare totală de peste 890 milioane de lei, unele dintre acestea fiind finalizate, iar altele sunt în diferite etape de implementare, a informat, miercuri, conducerea instituţiei.
Directorul CNACN, Daniel Georgescu, a anunţat, într-o conferinţă de presă, că proiectele finalizate sunt ‘Modernizare ecluze. Echipamente şi instalaţii. FAZA 2’, în valoare de aproximativ 547 milioane de lei; ‘Studiu de fezabilitate pentru obiectivul/proiectul de investiţii: Modernizarea canalelor navigabile ale Dunării: canalul Dunăre-Marea Neagră şi canalul Poarta Albă-Midia, Năvodari, în vederea creşterii siguranţei navigaţiei’, valoarea contractului de finanţare fiind de circa 12,6 milioane de lei; ‘Studiu de fezabilitate pentru obiectivul/proiectul de investiţii: Retehnologizarea ecluzei Năvodari, în vederea creşterii siguranţei navigaţiei’, în valoare de peste 4 milioane de lei.
La cele două proiecte cu referire la realizarea studiilor de fezabilitate va urma etapa a doua, respectiv proiectarea şi execuţia lucrărilor, lucrări finanţate prin Programul Transport 2021-2027.
Alte trei proiecte ale CNACN sunt în curs de implementare: ‘Modernizare şi extindere capacitate de operare în portul Ovidiu’, în valoare de aproape 84 milioane lei; ‘Modernizare şi extindere capacitate de operare în portul Luminiţa’ – finanţare de peste 119 milioane lei; ‘Reactualizare studiu de fezabilitate pentru obiectivul de investiţii ‘Amenajarea râurilor Argeş şi Dâmboviţa pentru navigaţie şi alte folosinţe’, investiţie de 7.271.400 lei.
Proiecte în faza de pregătire pentru finanţarea prin Programul Transport 2021-2027 cu suma totală de peste 2.2 miliarde lei sunt următoarele: ‘Modernizarea canalelor navigabile ale Dunării: Canal Dunăre-Marea Neagră şI Canal Poarta Albă-Midia, Năvodari în vederea creşterii siguranţei navigaţiei – proiectare şi executie lucrări (perioada estimată pentru implementare 2024 – 2029); ‘Retehnologizare ecluza Năvodari în vederea creşterii siguranţei navigaţiei – proiectare şi execuţie lucrări’ (implementare 2024 – 2027); ‘Modernizare şi extindere capacitate de operare în portul Medgidia’ (după revizuirea studiului de fezabilitate, acest proiect se va redepune la finanţare prin Programul Transport 2021-2027); Reabilitare şi retehnologizare ‘baraj stăvilar mobil km 4+337’ (sursa de finanţare: Program Transport 2021-2027 şi bugetul de stat).
Conform conducerii CNACN, alte patru proiecte, pentru care nu au fost identificate până în prezent sursele de finanţare, au fost incluse în strategia de dezvoltare a instituţiei pentru perioada 2021 – 2027.
Este vorba despre proiectele ‘Parc solar fotovoltaic – sediu CN ACN SA’ – proiectare şi execuţie lucrări; ‘Amenajarea râurilor Argeş şi Dâmboviţa pentru navigaţie şi alte folosinţe’ – proiectare şi execuţie lucrări; ‘Modernizare şi/sau extindere capacitate de operare în portul Basarabi’ (Etapa 1, studiu de fezabilitate – finanţare surse proprii 2024 – 2025; Etapa 2 – proiectare şi execuţie lucrări 2026 – 2028, sursa de finanţare probabilă: Program Transport 2021-2027); Sistem de management al traficului de nave pe canalele navigabile CDMN şI CPAMN, (în funcţie de identificarea sursei de finanţare implementarea proiectului se va face în două etape).
În ceea ce priveşte traficul pe canalele navigabile efectuat de la începutul anului până în prezent, au fost înregistrate 13.525 mii tone capacitate, reprezentând o depăşire cu 13% faţă de nivelul prognozat pentru această perioadă şi o depăşire de 24% faţă de perioada similară a anului trecut.
‘Categoriile de mărfuri transportate cuprind: produse agricole 51%, minereuri metalifere, produse de minerit şi exploatare de carieră 20%, produse chimice 8%, cocs şi produse rafinate din petrol 7%, metale şi produse din metal 5%, cărbune, lignit, ţiţei şi gaze naturale 5%, echipamente 3%, alte produse nemetalice, ciment, var, ghips, produse de construcţii 1%. În funcţie de provenienţa sau destinaţia mărfurilor transportate pe canalele navigabile, regăsim următoarele pavilioane: Ucraina – 51%, Serbia – 20%, România – 14%, Austria 5%, Moldova 4%, Bulgaria 3% şi Ungaria 2%’, a mai anunţat directorul CNACN, Daniel Georgescu. AGERPRES / (AS – autor: Nona Jalbă; editor: Marius Frăţilă)