Compania Naţională Administraţia Canalelor Navigabile (CNACN) a anunţat, miercuri, într-o conferinţă de presă, finalizarea lucrărilor din cadrul proiectului major ‘Modernizare ecluze. Echipamente şi instalaţii, faza a doua’, în valoare de 547.124.183 lei, cofinanţat din fonduri europene. Potrivit directorului general al CNACN, Daniel Georgescu, etapa a doua a proiectului de modernizare a ecluzelor a inclus reabilitarea echipamentului de bază al ecluzelor Agigea – un fir de navigaţie (respectiv ecluza 1 – mal stâng Canalul Dunăre Marea Neagră), Cernavodă – un fir de navigaţie (respectiv ecluza 1 – mal stâng Canalul Dunăre Marea Neagră) şi Ovidiu – un fir de navigaţie (respectiv ecluza 2 – mal drept Canal Poarta Albă Midia Năvodari). Totodată, au fost reabilitate şi modernizate instalaţiile auxiliare ce servesc echipamentului de bază al acestor ecluze, Staţia de pompare complexă (SPC) Cernavodă şi staţiile de pompare pentru apărarea localităţilor Saligny, Mircea Vodă şi Făclia împotriva inundaţiilor precum şi galeriile de ape mari de la ecluzele Ovidiu şi Năvodari. ‘Prin atingerea obiectivelor, proiectul contribuie la promovarea unui sistem de transport durabil în România, ce va facilita transportul pe apă în condiţii de siguranţă, rapiditate şi eficienţă, la standarde europene, pentru persoane şi mărfuri, valoarea totală a investiţiei, din această fază fiind de 547.124.183 lei, din care valoarea totală eligibilă este de 460.291.834 lei, iar valoarea finanţării nerambursabile acordată de Comisia Europeană este de 300.674.133 lei’ – a spus Daniel Georgescu Directorul general al CNACN a mai precizat că după patru ani de funcţionare a ecluzelor modernizate în prima fază a proiectului nu au fost înregistrate defecte de proiectare sau de execuţie, majore, pentru un nivel atât de complex al lucrărilor. ‘Numai în acest an au fost efectuate 3.185 de ecluzări la Agigea, 3.908 de ecluzări la Cernavodă şi 1.650 ecluzări la Ovidiu şi pot să confirm că CNACN a depăşit cu 5,6% prognoza, până la această dată a anului, realizând 25.630.659 tone capacitate, transportate pe canale. Avem deci certitudinea că finalizarea acestui proiect va duce la crearea unei căi de comunicaţie modernă, cu implicaţii în dezvoltarea regională a zonei, transport în condiţii de siguranţă, scăderea poluării la toate nivelele în zonele tranzitate în prezent’ – a concluzionat Georgescu. Conform documentelor de fundamentare, proiectul de modernizare a ecluzelor de la canalele navigabile va aduce beneficii în ceea ce priveşte siguranţa navigaţiei, reducerea timpul de aşteptare la ecluze, dar şi beneficii de transport prin micşorarea transferului către alte modalităţi de transport (rutiere sau feroviare) şi de asemenea la un transport mai puţin poluant. Proiectul este finanţat din Fondul de Coeziune prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020, Axa Prioritară 1 – Îmbunătăţirea mobilităţii prin dezvoltarea reţelei TEN-T şi a transportului cu metroul, Obiectiv Specific 1.3 – Creşterea gradului de utilizare a căilor navigabile şi a porturilor situate pe reţeaua TEN-T central. AGERPRES / (AS autor: Dan Mihăescu, editor: Karina Olteanu)