Fostul secretar de stat la Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene Corina Atanasiu (USR) a declarat joi, într-o conferinţă de presă la Oradea, că programul privind reducerea abandonului şcolar este ‘mâncat şi deturnat’ de inspectoratele şcolare, în loc să fie administrat de structura specială a ministerului.
‘În umbra scandalului cu plagiatul domnului Câmpeanu se întâmplă nişte tehnicalităţi la Ministerul Educaţiei care afectează implementarea administrării şi cheltuirii banilor atraşi de miniştrii USR anul trecut, în perioada de la guvernare, prin PNRR. Unul dintre programele PNRR, cel privind reducerea abandonului şcolar este acum ‘mâncat’, să spun aşa, şi deturnat de inspectoratele şcolare’, a afirmat Corina Atanasiu, care a fost nominalizată pentru portofoliul Educaţiei în formula de guvern alcătuită în urmă cu un an de premierul desemnat Dacian Cioloş, respinsă în Parlament.
Aceasta a adăugat că, printr-un ordin de ministru dat în iulie, dar ţinut la sertar până acum, Ministerul Educaţiei deleagă funcţiile de administrare a schemei de granturi prin care se finanţează şcolile cu mare risc de abandon şcolar către inspectorate, deşi Ministerul Educaţiei are structură specializată, organism intermediar, care deja este acreditat de Comisia Europeană.
‘Prin acest ordin, PNRR se căpuşează, la nivelul fiecărui inspectorat şcolar judeţean o să existe câţiva inspectori implicaţi în administrarea de fonduri europene, o să capete o mărire de leafă de 50%. Vă daţi seama cam câţi bani vor fi mâncaţi doar cu sporurile de fonduri europene. Problema nu e legată doar de bani, ci şi de faptul că se creează mecanisme de putere în care nişte inspectori şcolari presează directori de şcoli într-o formă sau alta şi sunt forţaţi să-şi modifice proiectele mulate pe interesele şcolii lor în funcţie de nişte interese economice’, a declarat Corina Atanasiu.
Ea a arătat că unii directori de şcoli i-au reclamat că sunt descurajaţi să implementeze proiectele, deoarece sunt ameninţaţi că vor trebui să returneze bani dacă nu vor fi atinşi indicatorii prevăzuţi.
‘Ne plângem că avem abandon foarte mare, că avem analfabetism funcţional foarte mare, când avem şi resursele să combatem aceste fenomene. Ne trezim că nu avem cu cine să cheltuim banii respectivi pentru că niciun director nu îşi asumă grozăviile pe care le livrează inspectorii şcolari, şi anume că dacă nu-şi ating parţial un indicator o să trebuiască să dea bani din buzunar’, a explicat Atanasiu.
Corina Atanasiu a fost invitată şi a venit la Oradea pentru a participa la un atelier privind fondurile PNRR pentru proiecte culturale în şcoli şi o dezbatere pe Legile Educaţiei, ‘care nu vor fi retrase chiar dacă autorul lor a plecat de la conducerea Ministerului Educaţiei’.
Un alt aspect subliniat de aceasta s-a referit la un articol propus în lege prin care liceele tehnologice se transformă toate în şcoli profesionale, ceea ce este practic o distrugere a liceelor tehnologice.
Corina Atanasiu a reamintit că USR solicită retragerea celor două proiecte ‘nefaste’ de legi ale educaţiei, desfiinţarea inspectoratelor şcolare care s-au dovedit că ‘sunt doar o pedală politică de a presa anumiţi lideri din comunitate, precum directorii de şcoli şi profesorii’, precum şi mărirea salariilor cadrelor didactice, care s-ar putea face şi fără o lege specială.
‘Aş fi vrut ca de Ziua Educaţiei, a profesorilor de fapt, cum spune UNESCO, să ne uităm frumos la un pachet de legi privind educaţia, coerent şi cu sens, cu drag de copii, dar, din păcate, cele două legi, despre care noua ministră a spus că le va lansa din nou în dezbatere publică, sunt cea mai proastă idee cu care putea veni fostul ministru Câmpeanu. Înţelegem că este o ambiţie personală a domnului preşedinte Iohannis să lase în urmă, sub forma unei legi, marca România Educată. Însă legile au fost scrise în grabă, fără coerenţă între idei şi de aceea USR cere retragerea acestor două legi care mai mult strică, decât să îmbunătăţească situaţia din sistem’, a menţionat Corina Atanasiu.
Reprezentanta USR şi-a mai manifestat încrederea că noul ministru al Educaţiei, Ligia Deca, deşi ar fi ‘presată’ de către preşedintele Iohannis să treacă aceste legi foarte repede, ar putea, fiind un bun profesionist, să construiască o ‘lege a educaţiei consistentă şi logică’. AGERPRES / (A – autor: Eugenia Paşca, editor: Marius Frăţilă)