Mai multe slujbe vor fi oficiate, sâmbătă şi duminică, la Catedrala Patriarhală, la praznicul Adormirii Maicii Domnului, una dintre cele mai importante sărbători creştine.
Sâmbătă, de la ora 16,00, la altarul exterior al Catedralei Patriarhale, va fi oficiată Slujba Privegherii, urmată de Prohodul Maicii Domnului, la care va sluji Episcopul vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor, Timotei Prahoveanul, informează Agenţia Basilica a Patriarhiei Române.
Duminică, de la ora 9,00, PS Timotei va oficia Sfânta Liturghie, tot la altarul exterior al Catedralei Patriarhale.
Creştinii prăznuiesc duminică Adormirea Maicii Domnului, când, potrivit tradiţiei Bisericii, aceasta a fost înălţată la Cer de Fiul său, Mântuitorul Iisus Hristos.
Maica Domnului a trăit mai mulţi ani după înălţarea la Cer a lui Hristos. Cu trei zile înainte de moarte, ea a fost înştiinţată de Sfântul Arhanghel Gavriil că va trece din lumea aceasta la viaţa veşnică.
Deşi Apostolii erau răspândiţi în lume pentru a propovădui Evanghelia la toate neamurile, au fost prezenţi la eveniment, aduşi prin puterea lui Dumnezeu, Sfânta Fecioară înştiinţându-i asupra a ceea ce avea să se petreacă.
După ce şi-a luat rămas bun de la toţi cei de faţă – notează Sfântul Ioan Damaschin – a urmat momentul în care Domnul Însuşi s-a coborât spre a primi în mâinile Sale sufletul ei cel sfânt, moment ce cunoaşte o bogată reprezentare iconografică în Biserica Ortodoxă. Atunci, ea a rostit: ‘Fiule, în mâinile Tale îmi dau duhul meu’. Acestea zicând, şi-a dat duhul, ca şi când ar fi căzut în somn. Era o adormire, nu o moarte, adică fără durerile morţii, de unde şi denumirea sărbătorii.
Apostolii au luat apoi patul mortuar cu trupul Maicii Domnului, purtându-l spre mormânt. Tradiţia mai spune că mulţime mare de oameni se adunase acolo, uimită de chipul adormirii ei şi de venirea apostolilor. Cortegiul s-a îndreptat spre Ghetsimani unde i se pregătise un mormânt nou de piatră. Aici, tradiţia cunoaşte două versiuni: după una, trupul a stat trei zile în mormânt, după care a fost ridicat în chip tainic spre lăcaşurile cereşti; după cealaltă, trupul Maicii Domnului a fost răpit la cer chiar din mâinile Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel în momentul în care se pregăteau să îl pună în mormânt, în mâinile lor rămânând doar pânza în care era înfăşurat. Diferenţele se pot datora şi faptului că în scurt timp a urmat o lungă perioadă de cumplită prigoană împotriva Bisericii, acest fapt neîngăduind o cercetare mai minuţioasă asupra evenimentelor şi a datelor.
Adormirea Maicii Domnului şi ridicarea cu trupul la Cer reprezintă ultima taină din lucrarea mântuirii oamenilor. După Învierea lui Hristos, Înălţarea Sa la ceruri şi Pogorârea Duhului Sfânt, Adormirea Maicii Domnului încheie lucrarea mântuirii săvârşite de Iisus Hristos.