Ministerul Dezvoltării a supus dezbaterii publice primul proiect de lege ce transpune reformele pe care le-a asumat în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), care prevede posibilitatea formării unor consorţii de către administraţiile publice locale şi reglementează forma juridică a acestora, a anunţat, marţi, ministrul Cseke Attila.
Potrivit unui comunicat de presă al MDLPA, propunerea legislativă a Ministerului Dezvoltării ar aduce modificări Codului administrativ în vigoare.
‘Fără un expert în urbanism, oraşele nu se pot dezvolta adecvat, planificat, în baza unui plan urbanistic. În acelaşi timp, experienţa profesională în achiziţii publice este necesară pentru localităţi în vederea atragerii fondurilor necesare pentru dezvoltare, dar nu toate localităţile din România au astfel de profesionişti. Propunerea noastră prevede posibilitatea ca administraţiile locale să coopereze în aceste domenii şi ca un secretar general să profeseze în mai multe autorităţi locale’, a explicat ministrul, citat în comunicat.
În prezent, cel mai utilizat mecanism de asociere dintre unităţile administrativ-teritoriale este reprezentat de asociaţiile de dezvoltare intercomunitară (ADI), dar acestea au scopul de a facilita accesarea fondurilor pentru proiectele locale, se precizează în comunicat.
‘În legislaţia actuală, nu există un mecanism de cooperare şi asociere între unităţile administrativ-teritoriale, prin care acestea să se sprijine reciproc, prin intermediul propriului personal, care deţine abilităţile necesare exercitării atribuţiilor prevăzute de lege. În prezent, la nivelul administraţiei publice locale, în special în comune, dar şi în unele oraşe, chiar şi municipii, o deficienţă majoră, care persistă de cel puţin un deceniu, este lipsa resursei umane specializate, una dintre principalele cauze ale acestei deficienţe fiind migrarea personalului către sectorul privat. Prin acordul de asociere într-un consorţiu administrativ, unităţile administrativ- teritoriale care nu dispun de capacitate administrativă la nivel de personal specializat în exercitarea atribuţiilor prevăzute de lege în sarcina acestora mandatează, prin hotărâre a autorităţilor deliberative, una sau mai multe unităţi administrativ-teritoriale membre, să le sprijine în realizarea acestor atribuţii. Propunerea ar îmbunătăţi, astfel, şi eficienţa serviciilor publice prestate’, se arată în comunicat.
Conform MDLPA, atribuţiile care pot fi exercitate prin intermediul consorţiilor administrative vizează: amenajarea teritoriului; urbanism, autorizarea executării lucrărilor de construcţii; iniţierea şi realizarea de investiţii în contextul SDTR şi PNRR (portofoliu de proiecte, implementare proiecte); servicii de asistenţă socială (derularea de anchete sociale, protecţia copilului etc.); servicii juridice; derularea de achiziţii publice; servicii financiare, control financiar preventiv(CFP); servicii de gestiune a resurselor umane; administrarea taxelor şi impozitelor locale etc.