Normele metodologice privind crearea, amenajarea şi omologarea traseelor de cicloturism au fost aprobate miercuri, în şedinţă de Guvern, elaborarea acestora reprezentând una dintre reformele asumate de România prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).
Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a declarat că se urmăreşte înfiinţarea Centrului Naţional de Coordonare Velo (CNCV) în cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei şi crearea cadrului pentru operaţionalizarea, la nivel naţional, a 3.000 km de trasee cicloturistice, având un buget dedicat de 247,5 milioane de euro.
‘România are un mare potenţial în domeniul cicloturismului, dar care, în momentul de faţă, are un nivel extrem de redus de valorificare, una dintre cauze fiind lipsa unei infrastructuri specifice, în principal lipsa marcării de trasee de cicloturism’, a precizat ministrul Dezvoltării, într-un comunicat de presă.
Astfel, actul normativ stabileşte tipologiile, caracteristicile şi clasificarea traseelor cicloturistice în funcţie de nivelul teritorial (naţionale, regionale şi locale), nivelul de dificultate (lejer, mediu şi dificil) şi formă (liniar şi circuit), omologarea, marcarea, administrarea şi finanţarea traseelor de cicloturism, precum şi reglementarea rolului şi a atribuţiilor CNCV.
Totodată, vor fi dezvoltate o platformă naţională eVelo şi o aplicaţie digitală pentru telefoane inteligente, în vederea furnizării de informaţii tematice despre cicloturism şi va fi elaborat un studiu privind distribuţia teritorială a traseelor cicloturistice la nivel naţional, pe baza unor criterii-cheie (de exemplu, reducerea congestiei traficului, promovarea ecoturismului), identificând actorii relevanţi şi integrând iniţiativele existente de consolidare a patrimoniului natural şi cultural.
‘Traseele de cicloturism vor permite României să participe şi să contribuie la reconfigurarea reţelei europene de trasee EuroVelo şi a diverselor trasee cicloturistice internaţionale’, a subliniat ministrul Cseke Attila.
Potrivit acestuia, astfel se va dezvolta ecoturismul şi se va încuraja utilizarea bicicletei ca mijloc de transport alternativ.
‘Având în vedere iniţiativele autorităţilor administraţiei publice locale de a amenaja trasee cicloturistice, aprobarea cadrului normativ va încuraja finanţarea unor astfel de proiecte la nivel naţional şi va contribui la creşterea absorbţiei de fonduri destinate dezvoltării infrastructurii cicloturistice şi a cicloturismului’, a adăugat Cseke Attila.