Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, Cseke Attila, a anunţat că în cadrul şedinţei de guvern de miercuri a fost aprobată o ordonanţă de urgenţă conform căreia cadrul financiar destinat Programului Naţional de Investiţii ‘Anghel Saligny’ ajunge la 65,5 miliarde de lei.
Cseke a explicat că măsura vizează suplimentarea limitei financiare pentru Programul ‘Anghel Saligny’ pe secţiunea de investiţii în drumuri şi poduri, unde iniţial au fost alocaţi 20 de miliarde de lei. Astfel, în ansamblul său, Programul ‘Anghel Saligny’ va avea 65,5 miliarde de lei, dintre care: 22,5 miliarde de lei pentru investiţii în apă şi canalizare, 30 de miliarde de lei pentru drumuri şi poduri, iar 13 miliarde de lei pentru sisteme de distribuţie gaze naturale.
‘Având în vedere numărul de solicitări şi proiecte depuse de către potenţialii beneficiari – s-au depus 5.282 de obiective de investiţii pentru categoria de investiţii drumuri şi poduri, în valoare totală de peste 93 de miliarde de lei -, pentru a putea acoperi cât mai mare parte din aceste investiţii absolut necesare pentru comunităţile locale, Guvernul a luat această decizie, astfel încât, de aici încolo, pe secţiunea investiţii drumuri şi poduri vom avea 30 de miliarde de lei’, a precizat ministrul.
O a doua măsură vizează preluarea a 105 proiecte din cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM), prin care se vor realiza 6.605 kilometri reţea de gaze naturale şi 229.900 branşamente pentru 166 unităţi administrativ-teritoriale. Proiectele vor fi preluate în termen de 15 zile de la publicarea OUG. Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE) va transfera documentaţia tehnică a acestor proiecte către Ministerul Dezvoltării, urmând să fie încheiate contracte de finanţare cu autorităţile totale, după ce acestea vor încărca informaţiile necesare în platforma digitală a Programului ‘Anghel Saligny’.
‘Preluăm cele 105 proiecte de investiţii mature care au fost evaluate în cadrul apelului de proiecte care s-a desfăşurat pe Programul Operaţional Infrastructură Mare, gestionat de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, şi unde nu au putut fi finanţate toate proiectele care au fost declarate eligibile şi au întrunit punctajul minim. Sunt 105 proiecte mature care au studiu de fezabilitate şi toate avizele necesare pentru punerea lor în implementare. Oportunitatea preluării acestora a fost considerată importantă de către Guvern, este o măsură care putea fi luată acum, pentru că maturitatea acestor proiecte există acum. Peste o jumătate de an, avizele, autorizaţiile, avizele tehnice de principiu – inclusiv studiile de fezabilitate – îşi pierd din valoare, nu mai sunt valabile’, a explicat Cseke Attila.