Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, anunţă că un număr de 29 de proiecte care vizează dezvoltarea consorţiilor regionale pentru învăţământ dual au fost declarate eligibile şi că ministerul doreşte să sprijine un număr cât mai mare dintre acestea.
‘De aseară s-a publicat lista consorţiilor profesionale integrate, în funcţie de punctajele obţinute la evaluarea calităţii acestora. Avem 29 de astfel de consorţii declarate eligibile, care au primit punctaje în funcţie de criteriile din metodologia specifică. Ceea ce fac aceste consorţii, odată ce vor fi finalizate, este pe de o parte să ofere mai multe şanse elevilor care aleg ruta profesională duală, punând în practică dezideratul de a avea o rută profesională duală completă, începând de la nivelul trei de calificare, nivelul care se acordă după finalizarea cu succes a şcolii profesionale actuale, până la nivelul opt de calificare, care este reprezentat de doctorat’, a spus ministrul, în cadrul unei conferinţe de presă susţinute la Palatul Victoria.
Deca a menţionat că, deşi ‘ţinta asumată în PNRR’ este de zece astfel de consorţii regionale, având în vedere ‘calitatea aplicaţiilor’, autorităţile au decis să încerce să identifice sursele de finanţare pentru a putea sprijini cât mai multe dintre aceste aplicaţii.
Urmează o perioadă de trei zile lucrătoare pentru eventuale contestaţii, iar după finalizarea acestor proceduri se va trece la etapa de contractare.
‘Consorţiile includ patru tipuri de parteneri: unităţi administrativ teritoriale, universităţi, unităţi de învăţământ preuniversitar şi companii. Toate consorţiile care au fost declarate eligibile sunt avizate de către Ministerul Educaţiei, conform unei metodologii. Vedem un interes deosebit, mai ales în zonele unde învăţământul dual are deja o tradiţie. Însă vedem un interes crescut şi în alte regiuni ale ţării, ceea ce ne confirmă încă o dată nevoia angajatorilor pentru această formă de învăţământ’, a spus ea.
Deca a adăugat că un proiect va putea avea o valoare maximă eligibilă de 21 de milioane de euro şi va trebui să conţină: investiţii în infrastructură şi dotări (inclusiv utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale, destinate exclusiv spaţiilor nou construite, cu destinaţia campus), cheltuieli pentru digitalizarea atelierelor de practică şi granturi pentru dezvoltarea învăţământului dual (cheltuieli pentru organizarea stagiilor de practică pentru elevi şi studenţi, pentru sprijinul elevilor şi studenţilor care provin din medii dezavantajate), cheltuieli care vizează procesul de educaţie şi formare (inclusiv sprijin pentru companii, pentru a putea plăti personal dedicat).
Termenul de implementare a proiectelor este anul 2026.
‘Practic, ţinta pe care noi ne-am asumat-o prin finalizarea acestei investiţii este ca în anul 2025-2026 până la 40% dintre elevi să fie înscrişi pe o rută duală’, a spus ea.
În martie, ministrul Deca anunţa că un număr de 33 de proiecte au fost depuse pentru a primi finanţare în urma apelului privind dezvoltarea consorţiilor regionale pentru învăţământ dual.
‘Mă bucur să văd interesul ridicat pentru dezvoltarea învăţământului dual şi reamintesc că ruta de învăţământ dual poate continua şi în universităţi, prevedere ce este introdusă şi în proiectele de legi ale educaţiei. Învăţământul dual merită o atenţie sporită, cu mai mult sprijin pentru toţi cei implicaţi în procesul educaţional, pentru a garanta tuturor tinerilor noştri cadrul necesar pentru dezvoltarea de competenţe, care să le întâmpine nevoia de inserţie pe piaţa muncii. Am încrederea că, prin viitoarele consorţii care se vor dezvolta, vom putea asigura acest traseu predictibil copiilor noştri’, a scris Deca, pe Facebook.