Construirea Universităţilor Europene impune instituţiilor de învăţământ superior să-şi asume pe deplin poziţia de vectori ai progresului şi transformării societăţii pentru viitor, a afirmat miercuri ministrul Educaţiei, Ligia Deca.
Ligia Deca a declarat că România a susţinut de la început iniţiativa Universităţilor Europene, precum şi principiile pe care se bazează acestea.
‘Cred cu tărie că orice nou pilon în promovarea cooperării regionale şi transnaţionale este crucială’, a arătat Deca, la Congresul Internaţional BSUN – BUA, intitulat ‘Dialog şi Cooperare în Regiunile Mării Negre şi a Balcanilor’, organizat de Reţeaua Universităţilor de la Marea Neagră şi de Asociaţia Universităţilor Balcanice.
Ministrul consideră că universităţile europene reprezintă ‘o schimbare de paradigmă’ în cooperarea transnaţională în învăţământul superior.
‘Acestea permit experimentarea de noi iniţiative, cum ar fi instrumente de cooperare instituţionalizate precum statutul juridic, microcreditele, formate de mobilitate mai flexibile, sinergii între educaţie, cercetare, inovare şi implicarea comunităţilor universitare. Universităţile europene au, de asemenea, o influenţă constantă asupra reformelor legislative la nivel european şi naţional’, a susţinut demnitarul.
Potrivit ministrului Educaţiei, universităţile europene au, de asemenea, o influenţă constantă asupra reformelor legislative la nivel european şi naţional. Ea a spus că noul proiect de lege privind învăţământul superior include prevederi privind microcreditele şi sprijinirea dezvoltării diplomelor comune.
Totodată, cooperarea transnaţională între instituţiile europene de învăţământ superior sporeşte atractivitatea acestora pentru studii internaţionale şi creşte calitatea ofertelor educaţionale şi potenţialul de cercetare şi inovare.
‘Cred cu tărie că împreună putem transforma educaţia la toate nivelurile şi că dialogul şi cooperarea sunt esenţiale în acest demers. De mai bine de 20 de ani, Spaţiul European al Învăţământului Superior a fost un motor pentru reformă în învăţământul superior’, a spus Deca.
Ea a amintit de faptul că universităţi româneşti au oferit adăposturi celor care fugeau de invazia militară din Ucraina şi oportunităţi tinerilor ucraineni de a-şi continua studiile.
‘Acest lucru a demonstrat că solidaritatea rămâne o valoare de bază şi că universităţile promovează drepturile omului şi valorile democratice fundamentale.