Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a afirmat vineri că este nevoie de o ‘intervenţie sistemică’ pentru creşterea nivelului de literaţie la elevii din România.
Ligia Deca a participat, vineri, la conferinţa de presă pentru lansarea Raportului Naţional de Literaţie, ediţia 2023, desfăşurată la Sala Symposium a Bibliotecii Naţionale a României. Potrivit documentului, gradul de alfabetizare pentru elevii români cu vârsta între 6-14 ani este scăzut, 42% dintre elevi plasându-se în zona ‘nefuncţional’, 47% în zona ‘minim funcţional’ şi doar 11% în zona ‘funcţional’.
‘Acesta al doilea raport privind literaţia face o constatare, aşa cum au făcut şi testele PISA, aşa cum avem o serie de alte dovezi care ne demonstrează nevoia unei intervenţii sistemice vizavi de creşterea nivelului de literaţie. De aceea, în pachetul legislativ (Legile educaţiei n.r.) avem introdus Programul Naţional pentru creşterea alfabetizării funcţionale care include o serie de măsuri finanţate (…) şi care presupune inclusiv testarea anuală a nivelului de literaţie şi intervenţii, astfel încât să nu ajungem la finalul ciclului gimnazial să avem rezultatele pe care le-am audiat împreună azi’, a spus Deca.
Ministrul Educaţiei a prezentat măsurile pe care şi le propune pentru a corecta problema literaţiei elevilor din România.
‘Încercăm să intervenim sistemic, la şcoală, în aşa fel încât să compensăm acolo unde copiii, nu din vina lor, nu au o serie de stimulente pentru a performa înainte ca ei să parcurgă sistemul şcolar. Mai pe şleau spus, şcoala are rol de mobilitate socială. Şcoala trebuie să poată compensa – prin măsurile pe care le generăm la nivel naţional, prin măsurile pe care şcolile le implementează în comunităţi – factorii defavorizanţi, care, o spun din nou, nu ţin de potenţialul sau de şansele copilului’, a explicat demnitarul.
Ligia Deca a amintit şi evaluările de la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, ‘care se traduc în discuţii cu profesorii şi cu părinţii’, astfel încât cadrele didactice şi familia să recunoască ‘golurile în literaţie şi să intervină înainte să se termine un ciclu’, ca şi programele care susţin echitatea, precum măsurile de sprijin gen masă sănătoasă, asigurarea navetei pentru accesul la şcoală, burse, programe pentru achiziţia de rechizite şcolare sau de cărţi.
Ea a arătat că în 1.400 de şcoli se desfăşoară Programul Naţional pentru reducerea abandonului şcolar, care cuprinde inclusiv programe remediale pentru copiii care au goluri în învăţare cauzate de pandemie, dublate de programe sociale.
‘De asemenea, ceea ce se poate face cu uşurinţă, şi asta este o intervenţie care nu costă, este ca la toate disciplinele să existe porţiuni în oră în care se citesc enunţurile cu voce tare şi se explicitează, se discută cu elevii. Pentru că aşa cum am văzut, lectura dublată de activităţi de fixare şi de sinteză a ceea ce s-a citit, practic, ne ajută să depăşim aceste carenţe în ceea ce priveşte literaţia’, a mai spus ministrul Educaţiei.