Ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode, este invitat la şedinţa Comisiei pentru Transporturi din Camera Deputaţilor, pe data de 31 mai, după ce marţi au fost aduse o serie de amendamente la ordonanţa de urgenţă prin care este modificat Codului Rutier.
Preşedintele Comisiei Transporturi, Cătălin Drulă, transmite, într-o postare pe Facebook, că legea propusă de guvern a fost ‘măcelărită’ şi că majoritatea PSD-PNL-UDMR din comisie a reintrodus ‘toate portiţele şi şmecheriile’ pentru cei care încalcă reguli de circulaţie.
‘Coaliţia şmecheriei la volan. Ieri, în Comisia de transporturi pe care o conduc, a fost show PSD-PNL-UDMR pe tema modificărilor la Codul Rutier făcute de guvernul Ciucă recent. Legea au măcelărit-o. Au băgat înapoi toate portiţele şi şmecheriile de scăpat ‘cu carnetul’ pentru toţi cei care încalcă grav regulile de circulaţie. În ţara cu cei mai mulţi morţi din accidente rutiere din UE. În ţara unde şmecherii cu legitimaţie, girofar şi ‘bolizi’ vor impunitate’, scrie Drulă pe Facebook.
El menţionează că ministrul a fost invitat la comisie pentru a da explicaţii asupra activităţii sale şi pentru a preciza dacă actuala coaliţie ‘vrea reguli de circulaţie europene sau şmecherie post-sovietică’ pe drumuri.
‘Lucian Bode, care trebuia să fie prezent în calitate de ministru sau să delege un secretar de stat, a lipsit. O doamnă comisar-şef a încercat fără succes să ţină piept şmecheriei, explicând de ce e nevoie de închiderea portiţelor. A fost show. Pesediştii cot la cot cu peneliştii au făcut praf ministerul lui Bode de parcă nu ei ar fi împreună la guvernare. La ce cuvinte s-au spus de către deputaţii majorităţii, m-aş aştepta ca Bode să fie demis de urgenţă. L-am chemat la comisie pe ministrul Bode pentru a da explicaţii asupra activităţii sale în faţa colegilor săi de guvernare. Şi să înţelegem dacă coaliţia asta vrea reguli de circulaţie europene sau şmecherie post-sovietică pe drumuri’, a mai scris Drulă.
Conform USR, în baza amendamentelor aprobate marţi în Comisia Transporturi, şoferilor recidivişti pentru sancţiuni grave (de exemplu, depăşirea de coloane oprite, trecut pe semaforul de culoare roşie, nerespectarea indicaţiilor poliţistului, vorbitul la telefon la volan, comportamentul agresiv, mersul pe sens opus pe autostradă, neacordarea de prioritate, depăşirea în zonă interzisă, consumul de alcool, viteza excesivă) li se reduce perioada de recidivă, în care primesc automat o suspendare în plus de 30 de zile a permisului, de la 6 luni la 3 luni.
‘Mai mult, recidiviştii pentru sancţiuni grave vor avea posibilitatea să dea un test pentru reducerea perioadei de suspendare, ceea ce în prezent nu este posibil. La fel şi vitezomanii, care depăşesc viteza legală cu peste 70 km/h (ex. viteză de peste 120km/h pe străzile unui oraş). Tot vitezomanii, care depăşesc viteza legală cu peste 70 km/h vor primi dovadă cu drept de circulaţie pentru 15 zile, faţă de legislaţia actuală conform căreia sunt lăsaţi pietoni pe loc’, precizează USR.
Potrivit aceleiaşi surse, şoferii care acumulează 15 puncte de penalizare, fapt ce duce la suspendarea permisului, vor putea contesta în instanţă contravenţiile fără ca termenul de prescripţie de 6 luni de la primirea punctelor să fie îngheţat. Totodată, şoferii care dau testul pentru reducerea perioadei de suspendare a permisului îşi vor putea recupera mai repede permisul decât înainte.
‘Se reintroduce suprapunerea suspendărilor de permis, versus cumularea perioadelor de suspendare a permisului. Mai precis, un şofer cu permisul suspendat pentru 30 de zile, dacă ar comite o nouă abatere în perioada de circulaţie cu dovadă, să zicem sancţionabilă tot cu 30 de zile de suspendare, va avea permisul luat timp de 30 de zile, nu timp de 60 (30+30), ca în prezent. Pentru necomunicarea datelor de identificare a şoferului contravenient către poliţie, se reintroduce facilitatea de a plăti jumătate din minimul amenzii în 15 zile (eliminată de OG 1/2022). Asta înseamnă, spre exemplu, că pentru o contravenţie constatată cu mijloace automate de depăşire gravă a vitezei legale (de ex., 150 km/h în oraş) contravenientul refuzând să comunice datele de identificare ale şoferului, va putea plăti doar 652 de lei (1/2 din minimul prevăzut pentru amendă) în loc de cuantumul stabilit de agent al amenzii care poate fi de până la 2900 de lei pentru persoane fizice şi 14500 de lei pentru persoane juridice’, precizează USR.