Acasă55EFOR: Partidele au cheltuit în ultimii patru ani aproximativ 100 de milioane...

EFOR: Partidele au cheltuit în ultimii patru ani aproximativ 100 de milioane de lei pentru publicitatea online

Principalele partide politice au cheltuit, în ultimii patru ani, aproximativ 100 de milioane de lei pentru publicitatea online, potrivit unei analize efectuate de Expert Forum.

Organizaţia a lansat joi două rapoarte de analiză privind modul în care s-au cheltuit banii pentru publicitate politică şi electorală în perioada 2019 – 2023, prin Facebook şi Google, precum şi privind temele principale vehiculate de partidele politice şi politicieni în ultimul an. Toate aceste date se regăsesc pe platforma EFOR https://www.banipartide.ro/publicitate-online.

‘Noi am mers încă de la început pe ideea că poate e bine ca pentru partidele politice să avem genul de finanţare prin granturi de la buget şi avem ceva dovezi pe o perioadă de timp că s-a redus un pic presiunea pe donaţiile private, corupte, subterane sau cel puţin netransparente, pentru că asta este teoria – spune că dacă dai de la buget granturi transparente vei avea un pic mai multă predictibilitate în finanţarea politică. Ideea este să nu sari calul în partea cealaltă, să dai prea mulţi bani. (…) Astăzi ne vom referi numai la publicitatea politică online în România’, a declarat Sorin Ioniţă, expert EFOR, într-o conferinţă de presă.

Potrivit expertului EFOR Septimius Pârvu, între anii 2019 şi 2023, principalele partide politice din ţara noastră au cheltuit, pe platformele Facebook şi Google, în jur de 100 de milioane de lei.

‘Am plecat de la întrebarea – cât se cheltuie online pentru reclamele plătite pentru publicitatea politică. (…) Raportul nostru va acoperi două platforme, ne-am uitat pe Facebook, care include şi Instagram, şi pe Google care include şi Youtube. Amândouă au început să publice date din 2019, deci avem o analiză, practic, pe ultimii patru ani. (…) Pe cele două platforme avem cheltuieli undeva la 100 de milioane de lei, între 2019 şi 2023. Peste jumătate din aceşti bani au fost cheltuiţi de trei partide – PSD, PNL şi USR. Raportat la cât s-a cheltuit din subvenţii, noi am făcut un calcul din 2021, cât s-a cheltuit din subvenţie pentru presă şi propagandă, 273 de milioane, aici vorbim de toate partidele care au primit la un moment dat bani, şi în ultimele 11 luni, în 2023, s-au cheltuit 110 milioane. În anul 2023 s-a cheltuit mai mult din subvenţii pe presă şi propagandă decât s-a cheltuit în patru ani pe online. (…) Dacă ne uităm la partide punctual, cel mai mult a cheltuit USR, urmat de PSD şi PNL’, a explicat Pârvu.

El a adăugat că PNL a fost cel mai activ ca număr de reclame, urmat de PSD.

Septimius Pârvu a menţionat că pagina principală a partidului reprezintă 20-30% din totalul cheltuielilor fiecărei formaţiuni în parte. Partidele au investit destul de mulţi bani şi în pagina liderului, cu excepţia PNL, care nu a făcut o investiţie prea mare în acest sens.

‘Facebook a fost mult mai intens folosit decât Google. Partidele au avut, în general, strategii destul de diferite de vizualizare. Pentru Google s-au folosit cel mai mult imagini, video şi mai puţin text’, a spus Septimius Pârvu.

Citește și:

Activează Notificările OK No thanks