Centrul oraşului Tulcea găzduieşte, în perioada 24-26 septembrie, pese 50 de expozanţi care participă la două târguri, Etno Dobrogea, dedicat produselor tradiţionale, şi Târgul de toamnă, dedicat producătorilor agricoli tulceni.
Etno Dobrogea este un proiect iniţiat de asociaţia Tradiţional Moesis, cu sprijinul financiar al Consiliului Judeţean, şi are drept obiectiv promovarea tradiţiilor locale, de la gastronomie deltaică, la meşteşuguri, port tradiţional, până la atestarea produselor locale.
‘Avem producători tradiţionali din Vâlcea, Sibiu, Galaţi, Constanţa, Tulcea, Bihor, Maramureş. Trebuie să venim în întâmpinarea consumatorilor cu produse sănătoase. Sunt produse transmise din generaţie în generaţie, autentice, adaptate cumva anilor în care suntem, mă refer aici la modul de prezentare’, a declarat, pentru AGERPRES, preşedintele asociaţiei Tradiţional Moesis, Paula Vals.
Ea a amintit că în momentul de faţă societatea pe care o conduce aşteaptă răspunsul Comisiei Europene privind atestarea unui nou produs tradiţional, plăcinta dobrogeană, şi a menţionat că în judeţ mai există produse care pot urma aceeaşi cale.
‘Produsele sunt o valoare importantă pentru judeţul Tulcea, pentru că vor rămâne generaţiilor viitoare’, a precizat Vals.
Unul dintre cele mai apreciate standuri ale târgului este cel cu produse din carne aduse din Maramureş, la acesta formându-se cozi încă de la deschidere.
‘Am adus vreo 300-400 de kilograme de carne. Nu mai avem caltaboş. Slănina se vinde foarte bine. Sunt produse naturale şi probabil din cauza asta sunt căutate’, a declarat Dumitru Firizan, din Maramureş.
Prezenţa producătorilor din alte judeţe a fost apreciată de autorităţile din domeniul agricol.
‘Prezenţa producătorilor din alte judeţe înseamnă o concurenţă pentru producătorii autohtoni, dar înseamnă şi o evoluţie, o stimulare pentru a se organiza în asociaţii şi pentru a-şi atesta produsele’, a afirmat directoarea Direcţiei Agricole Judeţene (DAJ), Maria Mahu.
Judeţul Tulcea are 20 de produse tradiţionale atestate la nivel naţional şi alte trei produse atestate la Bruxelles pe bază de peşte, potrivit sursei.
Unul dintre cele mai colorate standuri a fost cel al unui atelier de confecţionat costume populare lipoveneşti din Jurilovca.
‘Am costume tradiţionale cu şorţ în faţă şi cămaşă din bumbac. Înainte, bunica avea mereu şorţul la brâu, pentru că era podoaba costumului de acasă, înfrumuseţat cu diferite modele. Acum ne-am diversificat produsele şi, la cererea clienţilor, lucrăm cu in, cânepă şi bumbac, dar folosim şi tafta, satin şi alte materiale cu sclipici pentru ca portul tradiţional să aibă foarte multă culoare şi strălucire’, a declarat reprezentanta atelierului din Jurilovca, Valentina Grigore.
La Târgul de toamnă, organizat de Primăria municipiului Tulcea, participă, pe lângă terasele cu mici şi bere, 31 de producători agricoli, iar administraţia locală le-a oferit gratuit standurile, pentru a promova produsele autohtone.
‘Sunt producători agricoli din judeţul Tulcea. Când vă opriţi la standurile dumnealor, să vă uitaţi şi la mâinile muncite! Dumnealor produc şi vin în municipiu să vândă. Sunt din aproape toate colţurile judeţului’, a declarat directoarea societăţii Agropieţe SA a Primăriei municipiului Tulcea, Rodica Pascale.
După deschiderea târgului, primarul Ştefan Ilie a cheltuit 280 de lei pentru diferite produse oferite de comercianţii prezenţi la cele două târguri.
‘Am avut un buget de 250 de lei pentru cumpărături, dar l-am depăşit cu aproape 30 de lei. Am văzut lucruri făcute hand-made, fructe foarte frumoase la Nalbant, legume de la Agighiol şi soluţii de cicatrizare din lavandă de la Dăeni’, a declarat primarul Ilie.
În opinia preşedintelui Asociaţiei de Management al Destinaţiei Turistice Delta Dunării (AMDTDD), Cătălin Ţibuleac, produsele tradiţionale fac parte din turismul deltaic.
‘Târgul organizat la Tulcea aduce în prim-plan conceptul de produs tradiţional foarte important în perspectiva stabilizării şi dezvoltării formulei de turism deltaic. Sunt deja relaţii contractuale încheiate între operatorii economici şi producători. Produsul viticol este completat de plăcinta dobrogeană, scrumbia afumată, salata de icre de ştiucă, mierea de albine. Aceste contracte de mai lungă sau mai scurtă durată între operatorii economici şi producători aşează fundamentul creării unui brand al destinaţiei turistice’, a precizat preşedintele Ţibuleac.
AMDTDD este partener al asociaţiei Tradiţional Moesis în organizarea târgului Etno Dobrogea.
În timpul celor două târguri, care se vor încheia duminică, pe scena din centrul oraşului vor susţine spectacole ansambluri folclorice din judeţ, dar şi artişti cunoscuţi ca Aurel Moldoveanu şi Constantin Enceanu. AGERPRES / (A, AS – autor: Luisiana Bîgea, editor: Marius Frăţilă)