Cumpărarea de publicitate din media în mod netransparent de către partidele politice este ‘o problemă semnificativă’, potrivit concluziilor unui raport privind finanţarea partidelor în 2021, publicat de Expert Forum, care analizează banii primiţi şi cheltuiţi de partide, activitatea Autorităţii Electorale Permanente (AEP), accesul la informaţii şi include recomandări pentru îmbunătăţirea acestora.
‘AEP publică doar statistici pe categorii legate de cheltuirea banilor, dar nu şi informaţii legate de contracte, pe care nu le verifică dacă le transmite partidul. Marile partide, dar mai ales PSD, au refuzat constant să publice aceste contracte, în ciuda insistenţelor unor organizaţii civice’, se arată în documentul citat.
Potrivit raportului, singurul partid care publică din propria iniţiativă lista de contracte despre cheltuieli la nivel de Secretariat General rămâne USR.
‘Pentru alte partide putem afla parţial informaţia din rapoartele de venituri şi cheltuieli, dar cu întârziere de un an, dar nu şi pentru PSD, care cheltuie cei mai mulţi bani. Lipsa unei reglementări care să oblige partidele politice să marcheze campaniile de promovare şi lipsa de transparenţă în publicarea contractelor afectează independenţa media şi modul de informare a alegătorilor’, mai spune Expert Forum.
Anul trecut, cele mai mari procente din banii publici s-au cheltuit în 2021 pentru presă şi propagandă (56% – 62 milioane de lei), personal (16% – 18 milioane de lei), chirii/utilităţi sedii, consultanţă politică, activităţi cu caracter politic (câte 4%) şi sondaje de opinie (3%).
PSD a cheltuit 71% din bani pentru presă, PNL – 64% şi USR – 7%.
‘În 2022, cheltuielile pentru propagandă au crescut semnificativ, de la 14 milioane de lei lei în primele patru luni din 2021 la 30 milioane de lei în primele patru luni din 2022. La PSD s-au dublat cheltuielile, de la 8 la 17 milioane, iar la PNL au crescut de la 5 la 11 milioane. Şi la USR s-au dublat sumele alocate pentru reclamă, chiar dacă rămân relativ reduse comparativ cu celelalte două partide’, mai arată sursa citată.
Expert Forum recomandă ca AEP şi partidele politice să publice date în formate deschise, iar AEP să dezvolte aplicaţiile pentru raportare, astfel încât să permită exportul de date deschise şi accesul la date prin unelte de tipul API.
‘Legislaţia trebuie revizuită pentru a elimina reglementările discriminatorii. Autoritatea Electorală Permanentă trebuie să respecte reglementările privind accesul la informaţii şi să furnizeze datele legate de controalele efectuate. Partidele politice ar putea declara anual numărul de membri. Legislaţia ar putea fi modificată pentru a solicita partidelor politice să publice limitele pentru cotizaţii’, se numără printre recomandările Expert Forum.
Potrivit sursei citate, sumele alocate partidelor politice ar trebui reduse, partidele politice şi AEP trebuie să raporteze şi să publice datele cu privire la alocările şi cheltuielile din subvenţii în formate deschise, în timp ce partidele politice trebuie să evite modificarea legislaţiei pentru a permite partidelor politice care nu îndeplinesc condiţiile legale să primească subvenţii.
De asemenea, legislaţia ar trebui să includă o definiţie a publicităţii electorale, atât pentru perioada electorală, cât şi în afara acesteia. Legislaţia poate fi amendată pentru a include condiţii de raportare a activităţilor de promovare desfăşurate de partide în afara campaniilor electorale şi pentru a marca aceste produse ca atare.
‘Reiterăm nevoia de a reduce cerinţele (50 de consilieri judeţeni sau generali) pentru acordarea subvenţiilor la alegerile locale şi pentru a creşte ponderea acestora în proporţia fondurilor – pentru parlamentare (75%) şi locale (25%) şi reluarea discuţiilor despre Codul Electoral sau despre reformei electorale, incluzând finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale’, precizează Expert Forum.