Federaţia Coaliţia pentru Educaţie şi Asociaţia pentru Valori în educaţie cer prelungirea mandatelor directorilor de şcoli până la finalul anului şcolar, dacă nu există deficienţe clare de performanţe manageriale, menţionând că este esenţial ca şcolile să aibă continuitate şi că situaţia epidemiologică este încă dificilă, potrivit unui comunicat transmis, vineri, AGERPRES. ‘Federaţia Coaliţia pentru Educaţie şi Asociaţia pentru Valori în educaţie (AVE) îşi manifestă îngrijorarea faţă de ceea ce considerăm a fi o vulnerabilizare suplimentară a sistemului de educaţie într-un moment critic. Împlinirea duratei de 4 ani pentru contractele de management ale directorilor de unităţi de învăţământ în ianuarie 2021 nu trebuie să reprezinte, în niciun fel, o oportunitate pentru luarea de decizii pripite de schimbare, aşa cum indică unele semnale din teritoriu. Începerea programului naţional de vaccinare este un element ce ne oferă speranţă tuturor, dar situaţia epidemiologică este încă dificilă şi sistemul de educaţie este deja grav afectat’, arată comunicatul. Cele două organizaţii cer Ministerului Educaţiei şi Inspectoratelor Şcolare Judeţene să folosească aceste luni pentru pregătirea profesionalizării managementului unităţilor de învăţământ. Potrivit comunicatului, începând din luna martie 2020 directorii de şcoli au fost ‘profesioniştii – cheie în gestionarea procesului educaţional’. Cele două organizaţii îi solicită ministrului Educaţiei, Sorin Cîmpeanu: să clarifice către Inspectoratele Şcolare situaţia contractelor de management, în sensul prelungirii acestora până la finalul anului şcolar, dacă nu sunt probleme clare legate de performanţă; să clarifice public principiile care guvernează numirea directorilor acolo unde posturile sunt vacante din alte cauze decât finalizarea contractelor de management, desfiinţarea posturilor ca urmare a scăderii numărului de elevi şi/sau lipsa documentată de performanţă; să revină asupra propunerii lansate recent privind modul de selecţie a directorilor şi să demareze ‘un proces sănătos de fundamentare, consultare şi conlucrare’ cu actori relevanţi şi specialişti cu experienţă în metodologia de concurs naţional, în vederea pregătirii organizării noilor concursuri. Potrivit comunicatului, orice decizie despre modalitatea de schimbare a directorilor de şcoli trebuie să ţină cont de: prezentarea publică de date şi informaţii (numărul de posturi şi status, etc.); atractivitatea posturilor, cele două organizaţii afirmând că, urmare a tensiunilor dintre inspectoratele şcolare şi directori, au fost luate decizii care au scăzut interesul şi motivaţia pentru poziţiile de management; revizuirea arhitecturii de sistem de management, a rolurilor Inspectoratelor Şcolare, a relaţiilor de colaborare dintre inspectorate, Consiliile de Administraţie, directorii de şcoli, autorităţile publice locale; punerea în consultare a noilor metodologii de concurs. Referitor la declaraţiile ministrului Sorin Cîmpeanu că îşi doreşte ca directorii să fie aleşi prin vot de profesorii (titulari) din şcoli, organizaţiile au atras atenţia că implementarea unei soluţii care ar exclude din procesul decizional părţile interesate (elevi, părinţi, autorităţi locale, angajatori, parteneri de practică profesională) ‘va creşte nivelul de tensiune’ între unele dintre aceste categorii, cu ‘consecinţe nepotrivite’ asupra sistemului şi a procesului de educaţie. ‘Alegerea prin vot a directorului ar genera nu numai o risipă enormă de resurse într-un sistem care nu-şi permite acest lucru deloc (campanii, discuţii, negocieri etc. în timpul ce ar trebui alocat actului didactic), dar şi o serie de relaţii periculoase de dependenţă (într-un mecanism în care angajaţii şi-ar alege managerul)’, afirmă cele două organizaţii. Potrivit sursei citate, există reglementări în vigoare, aliniate cu viziunea Legii Educaţiei 1/2011, care împuternicesc mai degrabă Consiliul de Administraţie pentru acest tip de decizie. În altă ordine de idei, Federaţia şi AVE subliniază că e nevoie de întărirea şi accelerarea procesului de profesionalizare a funcţiei de director.