Festivalul Naţional de Teatru, ediţia a 32-a, se va desfăşura în perioada 5-13 noiembrie, la Bucureşti.
Curatorii ediţiei din acest an sunt Mihaela Michailov, Oana Cristea Grigorescu şi Călin Ciobotari, iar spectacolele, evenimentele şi manifestările incluse în programul festivalului vor fi subsumate temei ‘FNT 2022 – Graniţe fragile. Istorii fluide’, informează UNITER într-un comunicat transmis AGERPRES.
‘Într-un timp al convulsiilor socio-politice, într-un timp în care apartenenţa la naţiune şi la valorile naţionale se rescrie continuu din perspectiva turbulentelor istorii colective şi individuale, FNT 2022 intenţionează să exploreze plasări şi de-plasări estetice, sociale, conceptuale, aşa cum sunt ele reflectate de artele performative locale. Mai mult decât oricând, coliziunile sociale şi spirituale ale prezentului confruntă artele performative cu noi atitudini, intervenţii lucide, critice şi empatice. Mai necesară decât ‘în vremuri de pace’, întrebarea despre rostul artei într-o societate polarizată şi epuizată de contradicţii se cere formulată sonor şi integrată în actul creaţiei’, se arată în comunicat.
Principiile după care cei trei critici de teatru structurează FNT 2022 sunt subsumate formulei ‘Reflecţii asupra prezentului – oglindiri performative’.
‘Filosofiile după care ne ghidăm în această ediţie a FNT ies din cadrele tradiţionale ale unei aşa-numite ‘selecţii oficiale’, înţeleasă multă vreme ca o etalare – nu lipsită de orgoliu – ‘a ceea ce are mai bun teatrul românesc în esenţa lui’. Opţiunile noastre sunt mai degrabă rezultatul unui survol asupra mediului teatral românesc, unul pe parcursul căruia am încercat să observăm răspunsurile date în ultimul an unor provocări precum: urgenţa şi intensitatea unor atitudini, fragilitatea unor certitudini, interferenţa cu medii diferite şi re-conturarea ”teatralităţii’, multidisciplinaritatea transpusă în câmp artistic, instabilitatea orizonturilor etice, înfruntarea performativă a crizelor de tot felul. Mai mult decât o selecţie, intenţionăm, aşadar, o serie de decupaje menite a furniza diverse unghiuri de abordare artistică a ceea ce încă înţelegem, cu anumită precauţie, prin termenul ‘realitate’, precizează curatorii.