Noua lege a învăţământului preuniversitar îşi propune să revigoreze învăţământul tehnologic, obiectivul fiind ca până în anul şcolar 2029-2030 învăţământul tehnologic în sistem dual să se generalizeze, a declarat secretarul de stat în Ministerul Educaţiei, Florin Lixandru.
De asemenea, el a spus, joi, la o conferinţă despre transformarea învăţământului dual, că Legea învăţământului preuniversitar aduce o nouă abordare a învăţământului tehnologic, oferindu-le posibilitatea elevilor să urmeze ‘o rută completă în sistemul dual’.
Potrivit lui Florin Lixandru, crearea consorţiilor regionale pentru învăţământ dual a fost un jalon în PNRR al Ministerului Educaţiei, care a fost îndeplinit în perioada septembrie 2022-martie 2023.
El a spus că a fost lansat apelul de selecţie pentru aceste consorţii regionale pentru învăţământ dual, ce presupun un parteneriat între unităţi de învăţământ preuniversitar, instituţii de învăţământ superior, unităţi administrativ-teritoriale şi operatori economici, au fost depuse mai multe proiecte, au fost aprobate 29 de astfel de consorţii la nivel naţional, iar conform Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă 16 dintre acestea sunt eligibile pentru a primi finanţare pentru construcţia campusurilor pentru învăţământ dual, câte două pe fiecare regiune.
‘Dintre cele 29 de consorţii aprobate în urma apelului, 16 vor primi finanţare din acei 338 de milioane de euro alocaţi prin PNRR pentru construcţia de campusuri pentru învăţământ dual. Dorinţa Ministerului Educaţiei este de a oferi finanţare tuturor celor 29 de consorţii regionale constituite la acest moment la nivel naţional pentru înfiinţarea campusurilor pentru învăţământ dual. Se caută soluţii pentru a suplimenta bugetul din PNRR (…), este nevoie de 580 de milioane de euro pentru a finanţa toate cele 29 de consorţii regionale în sistem dual. La acest moment au fost deja semnate două contracte, este vorba despre un consorţiu din Bihor şi unul din Maramureş, următoarele sunt în curs de avizare’, a adăugat Florin Lixandru.
Potrivit acestuia, Legea învăţământului preuniversitar creează premisele pentru a atrage tinerii în sistem.
La rândul său, primarul Sectorului 6, Ciprian Ciucu, a declarat, în ceea ce priveşte învăţământul dual din Bucureşti, că provocările ţin de atractivitatea acestei forme de învăţământ şi de cum se ‘realizează chimia’ dintre directorul şcolii şi reprezentanţii industriei din domeniul în care şcoala are curricula dezvoltată.
‘Ministerul Educaţiei are misiunea să asigure anumite competenţe. Mediul privat îşi doreşte să contribuie să aibă acele competenţe de care are nevoie. Nu întotdeauna se întâlnesc competenţele pe care le doreşte angajatorul într-o piaţă a forţei de muncă care necesită competenţe noi’, a afirmat Ciprian Ciucu.
În opinia sa, marea problema a învăţământului dual este atractivitatea şi o bază mică de selecţie, întrucât copiii sau părinţii nu văd care este perspectiva acestuia.