Un număr de 9.500 de apelanţi unici au sunat la Telefonul Vârstnicului, o linie gratuită de ajutor care se adresează bătrânilor, în perioada 2015-2020, peste 2.700 de persoane apelând în acest an, dublu faţă de anul precedent, potrivit unui top realizat de Fundaţia Regală Margareta a României (FRMR). Potrivit unui comunicat transmis miercuri AGERPRES, FRMR lansează ‘Topul nevoilor vârstnicilor din România’, în care explică soluţiile oferite acestora. Topul este realizat prin prelucrarea datelor colectate de Telefonul Vârstnicului, care, în peste cinci ani de funcţionare, a înregistrat peste 51.000 de interacţiuni cu seniori din toată ţara, aproape 9.500 dintre aceştia fiind apelanţi unici. Dintre cei 9.500 de apelanţi unici care au sunat la Telefonul Vârstnicului în perioada 2015-2020, 44% locuiesc în Bucureşti, 31% în mediul rural şi mic urban, iar 27% fac parte din categoria de vârstă 70-80 de ani. Topul nevoilor declarate de vârstnicii din România include cinci mari categorii: informaţii utile; îngrijire şi sprijin practic; sprijin material şi financiar; sprijin emoţional; nevoia de a fi activ şi de participare socială. În urma analizării datelor colectate pe parcursul celor cinci ani reiese că dinamica problemelor şi a situaţiilor de viaţă cu care se confruntă vârstnicii nu a prezentat modificări semnificative, lucru datorat în mare parte unei lipse acute de dezvoltare a serviciilor sociale, publice sau private, destinate persoanelor vârstnice. Conform studiului, principalul motiv pentru care seniorii apelează linia telefonică este nevoia de informaţii utile, cauzată atât de fenomenele sociale de izolare, marginalizare şi discriminare a vârstnicilor, dar şi de incapacitatea acestora de a se adapta la noile tehnologii de comunicare. În urma analizei, s-a constatat că numărul persoanelor care au solicitat informaţii diverse este mai mare în Bucureşti (1.786) şi Transilvania (626), cel mai mic număr înregistrându-se în Dobrogea (142). În ceea ce priveşte nevoia de îngrijire şi sprijin practic, aceasta este exprimată prin solicitări specifice legate de informaţii şi asistenţă medicală, supraveghere specializată, referinţe despre cămine pentru vârstnici şi procedura de instituţionalizare. Un procent de 48% dintre cei care şi-au exprimat aceste nevoi au vârsta cuprinsă între 70 şi 90 de ani. Nevoia de sprijin emoţional este determinată de singurătatea şi izolarea socială pe care mulţi vârstnici o resimt, chiar dacă unii dintre ei nu locuiesc singuri. 45% dintre apelanţii liniei telefonice locuiesc singuri, 22% locuiesc cu partenerul, 6% cu copiii sau cu nepoţii, iar 1% au declarat că se află într-un cămin pentru vârstnici. Din luna martie până în prezent au fost înregistrate 707 solicitări pentru sprijin financiar şi material, cele mai multe în Bucureşti şi regiunea Muntenia, seniorii fiind îndrumaţi spre servicii de asistenţă socială din comunitate, operate de DGAS-uri sau ONG-uri, pentru a primi diverse tipuri de ajutor. Pentru bătrânii care îşi exprimă nevoia de a fi activi şi de participare socială, Telefonul Vârstnicului propune acţiuni de voluntariat în comunitate şi participarea la activităţile organizate în cluburile de seniori. În perioada stării de urgenţă cauzate de pandemia COVID-19, serviciul social a înregistrat zilnic un număr dublu de interacţiuni, comparativ cu perioada anterioară – peste 3.000 de apeluri şi 900 de apelanţi unici. Potrivit sursei citate, în contextul pandemiei, solicitările de sprijin material şi financiar s-au intensificat şi au plasat această nevoie înaintea celei pentru sprijin emoţional. Cu toate acestea, odată cu ridicarea stării de urgenţă, problemele vârstnicilor au revenit la forma lor anterioară. Telefonul Vârstnicului este o linie de ajutor gratuită care oferă soluţii la nevoile adresate de vârstnicii din România (informare, consiliere, sprijin practic sau emoţional). Proiectul social a fost lansat în 2015 ca răspuns la problema îmbătrânirii populaţiei şi a beneficiat de o finanţare totală de 837.500 lei din partea Fundaţiei Vodafone România. Apelurile se pot face la 0800 460 001, de luni până vineri, între orele 8,00 – 20,00, şi sâmbăta, între 8,00 – 16,00. Telefonul Vârstnicului a fost premiat pentru originalitate în 2016 şi desemnat cel mai bun proiect de Servicii de Asistenţă Socială din România la Gala Societăţii Civile din 2019.