Prima navă multirol de căutare, salvare şi de intervenţii la incendii pe mare din dotarea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU), construită cu fonduri europene în valoare de 20,3 milioane de euro în Şantierul Naval Damen Galaţi, a fost lansată la apă vineri, în prezenţa ministrului Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, a şefului Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU), Raed Arafat, şi a inspectorului general al IGSU, Dan-Paul Iamandi.
‘Ne aflăm astăzi la un eveniment important de marcare a unui succes, un succes în construcţia primei nave multirol de căutare, salvare şi de intervenţii la incendii pe mare, care intră în dotarea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă. (…) Această navă este o bijuterie tehnică, are capacitatea de a efectua misiuni în mod autonom timp de trei zile, are capacitatea de a interveni la incendii pe mare, de a efectua misiuni de căutare/salvare, de sprijin a navelor aflate în derivă, de salvare a naufragiaţilor, de evacuare medicală de urgenţă, într-un cuvânt are capacitatea de a salva vieţi, de a veni în slujba şi în sprijinul celor care, în situaţii de urgenţă, au nevoie urgentă de ajutor. Mă bucur că acest program susţinut pentru echiparea IGSU, în general de întărire a capacităţii noastre de intervenţie în situaţii de urgenţă continuă cu această navă construită pe bani europeni, în cadrul POIM 2016-2020, Proiectul Viziunea 2020. Este prima navă care va intra în dotarea IGSU în materie căutare-salvare şi intervenţii pe mare. Ea a costat aproximativ 20,3 milioane de euro’, a declarat ministrul Cătălin Predoiu.
Constructorul navei este Grupul Damen, care potrivit contractului de achiziţii în valoarea totală de aproximativ 44 milioane de euro, semnat în octombrie 2022, a avut de proiectat şi construit în Şantierul Naval din Galaţi două nave multirol, cea de-a doua urmând să fie lansată luna viitoare.
‘Cea de-a doua navă va fi lansată la apă în următoarele două-trei săptămâni. Am văzut-o, e aproape gata, e la fel de frumoasă şi de capabilă din punct de vedere tehnic. E un proiect mai elaborat, costă 25 milioane euro, are capacitatea în plus de a acorda asistenţă medicală de urgenţă pe puntea navei. Are capacitatea de a primi nu mai puţin de 50 de refugiaţi. Aceste nave pot interveni în Marea Neagră, salvând vieţi româneşti, dar la fel de bine pot interveni şi în Marea Mediterană, salvând vieţi ale unor cetăţeni de altă naţionalitate. Aş sublinia faptul că această capacitate o vom demonstra nu numai în materie de intervenţie pe mare, ci ea se uneşte cu capacitatea noastră de intervenţie terestră în situaţii de urgenţă’, a adăugat ministrul Predoiu.
De asemenea, şeful DSU, Raed Arafat, a menţionat că pompierii au avut în urmă cu decenii nave de intervenţie pe Marea Neagră, iar acum aceştia vor reveni la această tradiţie.
‘Astăzi realizăm încă un pas în pregătirea noastră pentru provocările imprevizibile cu care putem să ne întâlnim şi care sunt în creştere aşa cum vedem, fie că sunt ameninţări geo-politice, fie că sunt ameninţări ale schimbărilor climatice. Acum aproximativ 4 ani am solicitat colegilor de la Batalionului de Pompieri Marini din Marsilia să efectueze un audit asupra capabilităţilor de căutare, salvare şi stingere a incendiilor la nivelul Mării Negre, în ceea ce priveşte România bineînţeles. Concluzia a fost că pompierii trebuie să se întoarcă pe apă şi să aibă capabilităţi de intervenţie specifice misiunilor lor. Cândva, până la mijlocul sau sfârşitul anilor ’80, pompierii au avut vase de intervenţie la Marea Neagră, care au fost casate, oprite din varii motive. La acest moment, avem două nave care sunt pregătite. Astăzi vom vedea lansarea primei, care este destinată în principal misiunilor de căutare/salvare şi care are inclusiv componentă medicală. Ambele nave vor veni într-un concept integrat de intervenţie şi cu elicopterele care vor veni şi cu alte structuri, cum ar fi colegii de la Poliţia de Frontieră’, a declarat Raed Arafat.
Ministrul Afacerilor Interne a ţinut să sublinieze că România demonstrează la acest moment ‘o expertiză şi o echipare logistică de prim rang în lume’, fiind solicitată să vină în ajutorul altor state aflate în situaţii de urgenţă.
‘Ieri am avut ocazia şi onoarea de a participa la plecarea în Grecia a unui contingent de pompieri salvatori prepoziţionaţi în cadrul mecanismului european de protecţie civilă, la solicitarea autorităţilor elene, după ce ani la rând au demonstrat expertiză şi profesionalism, curaj şi solidaritate în sprijinul acordat celor aflaţi în situaţii de nevoie în caz de incendiu. Iată că România poate în acest domeniu să demonstreze o expertiză de prim rang în lume, să demonstreze echipare logistică de prim rang şi să fie solicitată să vină în ajutor cu această expertiză prin profesionalismul celor care deservesc aceste dotări logistice, exportând în acest fel nu numai securitate, dar demonstrând lumii tradiţiile noastre de solidaritate, profesionalismul IGSU, al celor care lucrează aici, în general al celor din MAI’, a mai afirmat Cătălin Predoiu.
Potrivit unui comunicat de presă remis de MAI, nava multirol de căutare, salvare şi de intervenţii la incendii pe mare este dotată cu cele mai moderne tehnologii şi echipamente de intervenţie’, este capabilă să execute misiuni operative continue, fără aprovizionare şi realimentare până la trei zile, are capacitatea de preluare de până la 50 de supravieţuitori.
‘Totodată, nava va juca un rol crucial în operaţiunile de monitorizare şi prevenţie a riscurilor pe mare. Tipuri de misiuni: asistenţă medicală şi prim ajutor calificat; misiuni de evacuare medicală de urgenţă MEDEVAC (evacuare medicală); misiuni de localizare, preluare/salvare a plutelor de salvare, ambarcaţiunilor şi navelor aflate în derivă, precum şi a persoanelor aflate în apă (naufragiate); transfer personal/răniţi/materiale în operaţiuni cu elicoptere; posibilitatea de a lansa/recupera UAV (Unmanned Aerial Vehicle); asistenţă şi intervenţii cu scafandri; localizarea şi lichidarea incendiilor izbucnite la bordul navelor, platformelor maritime de extracţie şi foraj, inclusiv extragerea persoanelor aflate în pericol şi stingerea incendiilor apărute ca urmare a aprinderii produselor petroliere deversate accidental pe suprafaţa apei; nava este în măsură să intervină prin sprijinirea forţelor care acţionează pe uscat prin operaţiuni executate direct asupra incendiului sau prin asigurarea alimentării maşinilor de stingere a incendiilor, iluminatul zonelor afectate, pentru lichidarea incendiilor izbucnite pe chei, la danele portului, depozite şi magazii, rezervoare de produse petroliere sau chimice’, potrivit MAI.
Nava are următoarele caracteristici: este capabilă să opereze în toate anotimpurile, în Marea Neagră şi Marea Mediterană; este proiectată, echipată şi construită pentru o durată de viaţă de minim 30 de ani; este capabilă să execute misiuni operative continue, fără aprovizionare şi realimentare până la trei zile, asigurând condiţiile de trai şi deservirea tehnicii de la bord; este echipată cu platformă transfer elicopter (Winch-Only) şi/sau lansarea/recuperarea a UAV (UnmannedAerialVehicle); este echipată cu sisteme de stingere a incendiilor, inclusiv instalaţii de autoprotecţie; este echipată cu radare, cameră supraveghere (zi-noapte), ambarcaţiuni de intervenţie rapidă pentru salvare, precum şi sistem ‘rescue star’ cu macara.
Nava are o lungime totală de 51,32 metri şi o lăţime totală de 9,41 metri, a fost achiziţionată în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM 2014-2020) Proiect: ‘VIZIUNE 2020’ şi a costat 100.507.000,00 lei, inclusiv TVA (aproximativ 20,3 milioane euro). AGERPRES / (AS – autor: Ecaterina Ignat, editor: Marius Frăţilă)