Guvernul a aprobat, în şedinţa de miercuri, la propunerea Ministerului Dezvoltării, includerea, în Programul naţional de investiţii ‘Anghel Saligny’, a lucrărilor de regenerare a spaţiilor publice din zona Unirii, prin finanţarea lucrărilor de consolidare şi reabilitare a planşeului de acoperire a râului Dâmboviţa în Piaţa Unirii.
Bugetul programului va fi suplimentat cu suma de 750.751.800,69 de lei, sumă care va fi alocată lucrărilor de consolidare şi reabilitare a planşeului Unirii, în condiţiile în care aceasta este o zonă centrală, intens circulată, iar autorităţile publice locale nu pot suporta, de la bugetul local, valoarea totală a investiţiei, precizează un comunicat al Ministerului Dezvoltării.
‘Consolidarea acestui obiectiv este urgentă întrucât, în prezent, planşeul este într-o stare avansată de degradare din cauza expunerii la umiditate excesivă, prezentând deteriorări la partea carosabilă a străzilor de deasupra planşeului, iar stratul de acoperire a armăturilor este puternic corodat. Consolidarea structurii existente a planşeului implică lucrări la partea carosabilă a străzilor afectate, trotuare, alei şi spaţii verzi şi vor consta, în principal, în desfacerea straturilor rutiere, demolarea completă a planşeului existent până la nivelul terenului, înlocuirea structurii existente cu o structură nouă, modernă şi performantă, care să răspundă tuturor cerinţelor de trafic, realizarea unei noi infrastructuri, a unei hidroizolaţii performante, înlocuirea rosturilor de dilataţie, precum şi consolidarea fundaţiilor existente’, precizează sursa citată.
Ministerul Dezvoltării arată că, ‘pentru încheierea contractului de finanţare, autorităţile locale din Sectorul 4, beneficiar al finanţării, trebuie să încarce, în platforma digitală investitii.mdlpa.ro, pusă la dispoziţie de MDLPA, documentele prevăzute la art. 9 alin. (1) din Normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor OUG 95/2021 pentru aprobarea Programului naţional de investiţii ‘Anghel Saligny”.
Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a afirmat, la finalul şedinţei Executivului, că este vorba de o investiţie absolut necesară, menţionând că ‘Piaţa Unirii este un nod infrastructural complex al Capitalei şi al României’.
‘Avem în Piaţa Unirii râul Dâmboviţa, avem două casete construite în anii ’80 care folosesc pentru ape menajere. De asemenea, avem acest planşeu în Piaţa Unirii care este construit în anii ’30, la mijlocul anilor ’30, un pasaj rutier subteran construit în anii ’86 – ’87, respectiv linii de metrou şi staţie de metrou. Numai din înşiruirea acestora, toate acestea sunt în Piaţa Unirii. Este evident că avem de-a face cu o infrastructură complexă, la care, evident, s-a adăugat, în cazul planşeului din Piaţa Unirii, şi acţiunea, dacă vreţi, a apei, umiditatea extraordinară de sub planşeul respectiv, în anii care au curs, care sunt aproape 90 de ani de la momentul construirii acestui planşeu’, a explicat ministrul.
El a arătat că în luna martie Primăria Sectorului 4 a sesizat şi necesitatea acestei investiţii şi existenţa documentaţiei tehnico-economice şi la sfârşitul lunii aprilie Guvernul a decis finanţarea ei.
‘Lucrarea, astăzi, conform expertizei, este clasificată în clasa 4 – stare nesatisfăcătoare, ceea ce înseamnă că elementele de construcţie sunt într-o stare avansată de degradare şi această intervenţie, această lucrare importantă este importantă pentru a reda acest planşeu şi a continua viaţa acestui planşeu aşa cum îl cunoaştem. Practic, noi vedem doar deasupra suprafeţei, dar această Piaţă a Unirii în anumite părţi, ca infrastructură, există baza pe acest planşeu. În ceea ce priveşte stadiul actual al acestei investiţii, Primăria Sectorului 4, săptămâna trecută, a publicat în SICAP documentaţia tehnică economică, a pornit procedura de achiziţie publică. Sigur, în funcţie de derularea procedurii de achiziţie publică, unde pot fi mai multe etape şi unde, evident, interesul beneficiarului şi al statului şi al guvernului este acela de a putea să înceapă lucrările cât mai rapid posibil, dar procedurile de achiziţie trebuie respectate’, a adăugat ministrul.
Cseke Attila a subliniat că această investiţie poate începe în execuţie anul acesta sau anul viitor.
‘Conform documentaţiei tehnico-economice, lucrările de execuţie au o durată maximală de doi ani şi jumătate, iar graficul de finanţare este cel prevăzut în nota de fundamentare a ordonanţei de urgenţă şi care prevede finanţări importante pentru anii 2024, 2025 şi 2026, când această investiţie trebuie să fie finalizată’, a mai spus ministrul Dezvoltării.