rimăria Miercurea-Ciuc caută soluţii pentru ajustarea proiectului de reabilitare a străzii Harghita, finanţat din fonduri europene, după ce 104 firme din oraş au depus o petiţie, nemulţumite că felul în care va fi amenajată artera rutieră le va afecta fluxul logistic.
Primarul municipiului Miercurea-Ciuc, Korodi Attila, a declarat pentru AGERPRES că este vorba de companii care angajează peste trei mii de persoane şi reprezintă ‘coloana vertebrală a economiei locale’ şi care sunt nemulţumite de proiectul pentru reabilitarea străzii Harghita, pe un tronson de aproape doi kilometri, de la podul de trecere peste cale ferată până la ieşirea spre Odorheiu Secuiesc.
‘Aceste companii au probleme pentru că, dacă ar fi amenajat în modul în care iniţial a fost propus în 2019 proiectul, ar bloca fluxul logistic industrial din zonă, fiind îngustate spaţiile de manevre şi de comunicare stradală între companii şi în companii, din fluxul exterior logistic. Acel proiect propunea ca cele patru benzi active la ora actuală să se restrângă la două benzi pentru circuitul public şi două benzi numai pentru autobuze, cu piste de biciclete. Clar că, pe mobilitate urbană, pistele de biciclete sunt necesare, dar văzând densitatea traficului de acolo, pistele de autobuze nu se argumentează, nu se justifică. Chiar ar fi o problemă de emisii de poluanţi şi de CO2 în creştere dacă am lăsa ca traficul industrial să facă kilometri în plus din cauza pereţilor despărţitori din mijlocul drumului din beton sau a obligării de a nu face viraje către stânga în intrări, în curţile companiilor acestora’, a explicat primarul Korodi Attila.
Acesta a precizat că cele 104 firme au depus o petiţie, în care îşi argumentează foarte clar punctul de vedere, iar municipalitatea va lua în considerare acest lucru, fiind iniţiate deja discuţii pentru ajustarea proiectului.
‘Am analizat şi am discutat şi cu reprezentanţii şi cu conducerea ADR Centru (Agenţia pentru Dezvoltare Regională Centru-n.r) această situaţie, astăzi (luni-n.r) chiar se analizează şi cu consultanţii care au făcut primul proiect general de mobilitate pentru oraş ca să vedem acele clauze, criterii care au stat la baza elaborării planului de mobilitate. Pentru că, dacă acel plan de mobilitate se axează pe emisii de CO2, atunci avem câştig de cauză, pentru că această eliminare a unor restricţii atât de clare în zona industrială chiar va duce la o scădere a emisiilor şi nu o creştere, pentru că traficul de autobuze oricum se va desfăşura foarte lin, fiind patru benzi alocate’, a arătat Korodi.
Primarul a mai subliniat că proiectul privind reabilitarea străzii este finanţat şi din fonduri provenite din economia locală şi trebuie găsite soluţii astfel încât cerinţele companiilor să fie respectate.
‘Trebuie să vă spun că acest Plan de mobilitate ne aduce fonduri în municipiu, dar, de exemplu, pentru strada respectivă, care la ora actuală are un proiect în valoare de 22 milioane lei, fondurile europene sunt de 7 milioane de lei. Deci cofinanţarea nu este a municipalităţii, ci a Uniunii Europene. Până la urmă, drumul acela foarte important, reabilitarea aceluia se va face cu bani care chiar provin din economia locală, prin impozite locale şi prin impozitul pe venituri globale a persoanelor care sunt angajate. Se caută soluţii pentru ajustarea proiectului, pentru că proiectul nu trebuie schimbat, ci trebuie ajustat şi coroborat cu Planul de mobilitate, în aşa fel încât atât ţintele asumate de municipiu să fie atinse, dar şi cerinţa foarte clară şi normală a companiilor de acolo să fie pusă în aplicare’, a subliniat Korodi.
Primăria Miercurea-Ciuc derulează un amplu proiect intitulat ‘Reducerea emisiilor de carbon în municipiul Miercurea-Ciuc prin investiţii bazate pe Planul de Mobilitate Urbană Durabilă’, care vizează lucrări de reabilitare la pasajul peste calea ferată şi a mai multor străzi din oraş, reabilitarea autogării, achiziţionarea de autobuze ecologice şi implementarea unui sistem de management al traficului, finanţarea fiind asigurată prin Programul Operaţionale Regional.