Copaci de pe Bulevardul Copou vorbesc şi nu numai la New Media Street, parte din secţiunea New Media a Romanian Creative Week, cel mai important eveniment dedicat industriilor creative româneşti, organizat la Iaşi în perioada 20 – 30 mai, au transmis vineri organizatorii.
‘Un laser arde peretele din faţa Academiei Române când de sus în jos, când de jos în sus, când pe stânga, când pe dreapta, când într-o direcţie complet neaşteptate. Nu e panică! După câteva secunde, arsura dispare miraculos. Şi apoi, laserul o ia de la capăt. Mai în spate, luminile de pe perete pot fi manipulate de la distanţe, cu mişcări în aer: cele lente desenează cercuri pe perete, cele rapide provoacă haos. Dintr-un stativ, atârnă câteva perfuzii din care curge ceva roz, ceva galben, ceva albastru, într-o baltă primordială, prin care trece lumina şi răsfrânge pe un alt perete. La New Media Street, parte din secţiunea New Media a Romanian Creative Week, poţi, de asemenea, crea o imagine doar cu gândul. Trei copaci vorbesc, pe Bulevardul Copou. Apa cântă, pe pietonalul Ştefan cel Mare. Copacii spun ce simt ei, apa cântă după cum vrea fiecare din public, sunetele curgând la atingere în combinaţie cu câte un joc nou de lumini’, se afirmă în comunicatul transmis de organizatori.
New Media Street, pe bulevardul Copou, şi New Media Alley, pe pietonalul Ştefan cel Mare, îşi propun să avanseze către public o îmbinare între tehnologie cu teatru, coregrafie şi muzică.
‘izitatorii celor două spaţii în aer liber pătrund în instalaţiile artistice şi determină singuri rezultatul artistic. Fiecare lucrare este în acest fel unică. New Media a început anul trecut ca un proiect pilot, mic, dar curajos. Anul acesta venim cu o premieră pentru Iaşi, pentru că nu a mai avut loc în acest oraş un eveniment care să găzduiască atât de multe proiecte pe direcţia noilor tehnologii. Sunt 87 de lucrări, o parte realizate de studenţii din Iaşi care au câştigat un call de proiecte. Alţi studenţi au creat opere de artă digitală care pot fi vizionate într-o galerie augmentată virtual’, a explicat Andrei Cozlac, curatorul secţiunii New Media din cadrul Romanian Creative Week.
Acesta a precizat că peste 80% dintre proiectele ce pot fi văzute pe New Media Alley şi New Media Street au fost realizate special pentru Romanian Creative Week 2022.
Pe de altă parte, publicul regăseşte la Iaşi o serie de proiecte artistice de success din prima ediţie: instalaţia de light design HEXALIGHT, creată de artistul Daniel Mancas, Reactive Fountain a artiştilor Silviu Apostol şi Andrei Cozlac, videomapping pe Şcoala ‘Gheoghe Asachi’ a grupului de VJ Edge Mapping, proiecte care au ca scop fundamentarea producţiilor generate de NEW MEDIA ALLEY ca model de practică constantă în promovarea şi dezvoltarea proiectelor tinerilor artişti.
Acest segment este continuat de o serie de instalaţii sonore interactive (Organ Tubes – realizat de EdgeMapping şi Chemical Soundscapes – realiazat de către artistul Alexandros Raptis) care provoacă publicul la o descoperire a sunetului şi a luminii prin gesturi participative. Instalaţia Ship of fools, realizată de Indie Box, îmbină coregrafia, filmul de dans contemporan şi instalaţia video, într-o sculptură vizuală fizică şi digitală, în care dansul şi timpul transformă inclusiv suprafaţa de proiecţie.
Pe scena performativă Human and technology, artiştii interpretează live o serie de lucrări din practică sau de cercetare.
Reality Check este partea a doua a performence-ului Singing Bodies Trilogy şi vorbeşte despre un mod în care individul experimentează şi translează contextul urban prin sunet şi mişcare.
Entagled Souls, a tinerilor coregrafi Radu Alexandru şi Alice Veliche, foloseşte corpul, dansul şi interacţiunea, pentru a genera prin tactilitatea corpului universul sonor al contactului, al apropierii şi al distanţării. AGERPRES / (AS – autor: Daniela Malache, editor: Marius Frăţilă)